dc.contributor.author | Hankala, Mari | |
dc.contributor.author | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Kankaanranta, Marja | |
dc.contributor.editor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.editor | Tarnanen, Mirja | |
dc.date.accessioned | 2019-04-02T09:09:41Z | |
dc.date.available | 2019-04-02T09:09:41Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Hankala, M., Kepler-Uotinen, K., & Kankaanranta, M. (2019). Oppimisen paikat ilmiölähtöisellä kurssilla : luokanopettajaopiskelijat mielen hyvinvoinnin digitaalista lukutaitoa tutkimassa. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), <i>Tutkimuksesta luokkahuoneisiin</i> (pp. 17-34). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. <a href="http://hdl.handle.net/10138/298542" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/298542</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28937336 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63334 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia ammatillisen kehittymisen kannalta merkityksellisiä oppimisen paikkoja rakentui luokanopettajaopiskelijoiden ilmiölähtöisellä kurssilla, jossa tutkittavana ilmiönä oli mielen hyvinvoinnin digitaalinen lukutaito. Tutkimusaineisto koostuu 38 opiskelijan päiväkirjoista ja kurssin loppukirjoitelmista. Tulokset osoittavat neljä pääasiallista oppimisen paikkaa: käsitekarttatehtävät, artikkelien lukeminen, mielen hyvinvointia tukevien digitaalisten ratkaisujen arviointi opiskelijaryhmässä ja kouluvierailut. Ammatillinen kehittyminen osoittautui moniulotteiseksi prosessiksi, jossa oli monesti läsnä yhtä aikaa monenlaisia asiantuntijuuden elementtejä. Etenkin affektiiviset elementit, kuten motivaatio ja tunteet, olivat läsnä opiskeltaessa teoreettisia tai käytännöllisiä sisältöjä. Myös opiskelutaidot vaikuttivat oppimiseen. Oppimisen affektiiviseen ulottuvuuteen ja opiskelutaitojen tukemiseen tuleekin opettajankoulutuksessa kiinnittää jatkuvasti huomiota tiedollisten asioiden opettamisen lisäksi. | fi |
dc.format.extent | 481 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Tutkimuksesta luokkahuoneisiin | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/298542 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | luokanopettajaopiskelijat | |
dc.subject.other | digitaalinen lukutaito | |
dc.subject.other | student teachers | |
dc.subject.other | digital literacy in the context of mental health | |
dc.title | Oppimisen paikat ilmiölähtöisellä kurssilla : luokanopettajaopiskelijat mielen hyvinvoinnin digitaalista lukutaitoa tutkimassa | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902251647 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntakasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli ja kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Language and Literature | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2019-02-25T13:15:13Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-26-4 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 17-34 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.relation.numberinseries | 15 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | ilmiöt | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | ilmiöoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13158 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3974 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38876 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A3 | |