Oppimisen paikat ilmiölähtöisellä kurssilla : luokanopettajaopiskelijat mielen hyvinvoinnin digitaalista lukutaitoa tutkimassa
Hankala, M., Kepler-Uotinen, K., & Kankaanranta, M. (2019). Oppimisen paikat ilmiölähtöisellä kurssilla : luokanopettajaopiskelijat mielen hyvinvoinnin digitaalista lukutaitoa tutkimassa. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Tutkimuksesta luokkahuoneisiin (pp. 17-34). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. http://hdl.handle.net/10138/298542
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksiaDate
2019Discipline
Koulutuksen tutkimuslaitosLiikuntakasvatusSuomen kieli ja kirjallisuusFinnish Institute for Educational ResearchPhysical EducationFinnish Language and LiteratureCopyright
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.
Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia ammatillisen kehittymisen kannalta merkityksellisiä oppimisen paikkoja rakentui luokanopettajaopiskelijoiden ilmiölähtöisellä kurssilla, jossa tutkittavana ilmiönä oli mielen hyvinvoinnin digitaalinen lukutaito. Tutkimusaineisto koostuu 38 opiskelijan päiväkirjoista ja kurssin loppukirjoitelmista. Tulokset osoittavat neljä pääasiallista oppimisen paikkaa: käsitekarttatehtävät, artikkelien lukeminen, mielen hyvinvointia tukevien digitaalisten ratkaisujen arviointi opiskelijaryhmässä ja kouluvierailut. Ammatillinen kehittyminen osoittautui moniulotteiseksi prosessiksi, jossa oli monesti läsnä yhtä aikaa monenlaisia asiantuntijuuden elementtejä. Etenkin affektiiviset elementit, kuten motivaatio ja tunteet, olivat läsnä opiskeltaessa teoreettisia tai käytännöllisiä sisältöjä. Myös opiskelutaidot vaikuttivat oppimiseen. Oppimisen affektiiviseen ulottuvuuteen ja opiskelutaitojen tukemiseen tuleekin opettajankoulutuksessa kiinnittää jatkuvasti huomiota tiedollisten asioiden opettamisen lisäksi.
...


Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-952-5993-26-4Is part of publication
Tutkimuksesta luokkahuoneisiinISSN Search the Publication Forum
1799-9596Keywords
Original source
http://hdl.handle.net/10138/298542Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28937336
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
eValue ja Amazing Case : ilmiölähtöisen oppimisen arvioinnin kehittäminen opettajankoulutuksessa
Kainulainen, Johanna; Tarnanen, Mirja; Ratinen, Ilkka; Tallavaara, Riitta; Juntunen, Merja (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto, 2019)Ilmiölähtöisen opetuksen kehittämisen myötä ovat myös arvioinnin kehittämistarpeet vahvistuneet. Artikkelissa tarkastellaan eValue-hankkeessa tehtyä kehittämistyötä ilmiöperustaisen oppimisen arviointikäytänteiden ... -
Towards a learning community : understanding teachers’ mental models to support their professional development and learning
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma; Kaukonen, Vili; Martin, Anne; Toikka, Teppo (Routledge, Taylor & Francis, 2021)Amidst societal, demographic and educational changes, teachers are expected to engage in professional development and learning (PDL) throughout their careers. This study explores school teachers’ mental models about their ... -
Mental health promotion competencies in the health sector based on a Delphi study
Tamminen, Nina; Solin, Pia; Kannas, Lasse; Linturi, Hannu; Stengård, Eija; Kettunen, Tarja (Emerald, 2018)Purpose: Effective public mental health policy and practice call for a trained workforce that is competent in mental health promotion and delivering on improved mental health. Systematic information on what competencies ... -
Using a phone-based learning tool as an instructional resource for initial literacy learning in rural African families
Nshimbi, Jacob C.; Serpell, Robert; Westerholm, Jari (University of Johannesburg, 2020)Background: Despite increased enrolments at primary schools in Zambia, more than half of the children in Grades 1–4 are unable to meet the required minimum standards for literacy. Aim: The study set out to examine the ... -
Fyysinen aktiivisuus, harrastustoiminta ja liikkumiskyky iäkkäiden ihmisten psyykkisen hyvinvoinnin ennustajina : 65-84-vuotiaiden jyväskyläläisten 8-vuotisseuruututkimus
Lampinen, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2004)Päivi Lampinen selvitti fyysisen aktiivisuuden, harrastustoiminnan ja liikkumiskyvyn yhteyksiä 65–84-vuotiaiden jyväskyläläisten kotona asuvien miesten ja naisten psyykkiseen hyvinvointiin kahdeksan vuoden seuruututkimuksen ...