Oppimisen paikat ilmiölähtöisellä kurssilla : luokanopettajaopiskelijat mielen hyvinvoinnin digitaalista lukutaitoa tutkimassa
Hankala, M., Kepler-Uotinen, K., & Kankaanranta, M. (2019). Oppimisen paikat ilmiölähtöisellä kurssilla : luokanopettajaopiskelijat mielen hyvinvoinnin digitaalista lukutaitoa tutkimassa. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Tutkimuksesta luokkahuoneisiin (pp. 17-34). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. http://hdl.handle.net/10138/298542
Julkaistu sarjassa
Ainedidaktisia tutkimuksiaPäivämäärä
2019Oppiaine
Koulutuksen tutkimuslaitosLiikuntakasvatusSuomen kieli ja kirjallisuusFinnish Institute for Educational ResearchPhysical EducationFinnish Language and LiteratureTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.
Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia ammatillisen kehittymisen kannalta merkityksellisiä oppimisen paikkoja rakentui luokanopettajaopiskelijoiden ilmiölähtöisellä kurssilla, jossa tutkittavana ilmiönä oli mielen hyvinvoinnin digitaalinen lukutaito. Tutkimusaineisto koostuu 38 opiskelijan päiväkirjoista ja kurssin loppukirjoitelmista. Tulokset osoittavat neljä pääasiallista oppimisen paikkaa: käsitekarttatehtävät, artikkelien lukeminen, mielen hyvinvointia tukevien digitaalisten ratkaisujen arviointi opiskelijaryhmässä ja kouluvierailut. Ammatillinen kehittyminen osoittautui moniulotteiseksi prosessiksi, jossa oli monesti läsnä yhtä aikaa monenlaisia asiantuntijuuden elementtejä. Etenkin affektiiviset elementit, kuten motivaatio ja tunteet, olivat läsnä opiskeltaessa teoreettisia tai käytännöllisiä sisältöjä. Myös opiskelutaidot vaikuttivat oppimiseen. Oppimisen affektiiviseen ulottuvuuteen ja opiskelutaitojen tukemiseen tuleekin opettajankoulutuksessa kiinnittää jatkuvasti huomiota tiedollisten asioiden opettamisen lisäksi.
...
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-952-5993-26-4Kuuluu julkaisuun
Tutkimuksesta luokkahuoneisiinISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-9596Asiasanat
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/298542Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28937336
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
eValue ja Amazing Case : ilmiölähtöisen oppimisen arvioinnin kehittäminen opettajankoulutuksessa
Kainulainen, Johanna; Tarnanen, Mirja; Ratinen, Ilkka; Tallavaara, Riitta; Juntunen, Merja (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto, 2019)Ilmiölähtöisen opetuksen kehittämisen myötä ovat myös arvioinnin kehittämistarpeet vahvistuneet. Artikkelissa tarkastellaan eValue-hankkeessa tehtyä kehittämistyötä ilmiöperustaisen oppimisen arviointikäytänteiden ... -
Towards a learning community : understanding teachers’ mental models to support their professional development and learning
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma; Kaukonen, Vili; Martin, Anne; Toikka, Teppo (Routledge, Taylor & Francis, 2021)Amidst societal, demographic and educational changes, teachers are expected to engage in professional development and learning (PDL) throughout their careers. This study explores school teachers’ mental models about their ... -
Mental health promotion competencies in the health sector based on a Delphi study
Tamminen, Nina; Solin, Pia; Kannas, Lasse; Linturi, Hannu; Stengård, Eija; Kettunen, Tarja (Emerald, 2018)Purpose: Effective public mental health policy and practice call for a trained workforce that is competent in mental health promotion and delivering on improved mental health. Systematic information on what competencies ... -
Using a phone-based learning tool as an instructional resource for initial literacy learning in rural African families
Nshimbi, Jacob C.; Serpell, Robert; Westerholm, Jari (University of Johannesburg, 2020)Background: Despite increased enrolments at primary schools in Zambia, more than half of the children in Grades 1–4 are unable to meet the required minimum standards for literacy. Aim: The study set out to examine the ... -
Promoting phenomenon-based learning via students’ reading engagement programme by the ©TARU model
Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (Åbo Akademi, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.