Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorGråsten, Hanna
dc.date.accessioned2019-03-26T09:32:27Z
dc.date.available2019-03-26T09:32:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63279
dc.description.abstractMobiilijournalismin ja siihen kuuluvien uutisilmoitusten rooli on korostunut viime vuosina, kun yhä suurempi osa kansalaisista kuluttaa journalistisia sisältöjä älylaitteilla. Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisia uutisilmoituskäytäntöjä Suomen neljällä suurimmalla medialla on, millainen rooli uutisilmoituksilla on medioille ja niiden väliselle kilpailulle sekä millaisia ovat pääaiheita koskevien uutisilmoitusten erot medioiden välillä esimerkiksi ilmoitusten määrissä. Tutkimus on toteutettu laadullisen ja määrällisen menetelmän yhdistelmänä. Ilta-Sanomien, Iltalehden, Yleisradion ja Helsingin Sanomien pääaiheita koskevat uutisilmoitukset kerättiin viikon ajalta taulukkoon. Tuloksia analysoidaan määrällisen tilastoanalyysin keinoin. Tarkasteltujen medioiden edustajille tehtiin teemahaastatellut määrällisten tulosten tulkitsemiseksi sekä kattavamman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi aiheesta. Toisin kuin Suomessa, Yhdysvalloissa mobiilijournalismia ja uutisilmoituksia on tutkittu suhteellisen paljon. Tarkastelen uutisilmoituksia osana median ja käyttäjätottumusten murrosta, huomiotaloutta sekä journalistista kulttuuria. Kilpailu käyttäjien huomiosta ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä kovaa sovellus- ja ilmoitusviidakossa. Kun sanomalehtien levikit ovat olleet vuosia laskussa, eivätkä verkkosivujen lukijamäärät enää merkittävästi kasva, toimitukset ovat kääntäneet katseensa mobiiliin. Uutisilmoitukset ovat yksi keino sitouttaa lukijoita ja houkutella heitä säännöllisesti tietyn mediabrändin tarjoamien sisältöjen pariin. Tutkimustulokset osoittavat, että suurimpien suomalaismedioiden välillä syntyy lähes päivittäin tilanteita, joissa lähetetään pääaiheuutisilmoitus samasta aiheesta. Kaikki haastatellut medioiden edustajat kuvasivat kilpailun olevan kovaa uutisilmoituskentällä ja kertoivat pitävänsä tärkeänä, että päivän keskeisimmistä aiheista lähetetään nopeasti uutisilmoitus. Toisaalta esille tuli selkeitä eroja uutisilmoituskäytännöissä, mikä johtuu erilaisista journalistisista kulttuureista sekä strategioista. Mediat parhaillaan hakevat ja testaavat toimivimpia tapoja uutisilmoitusten lähettämiseen. Ilmoituksista täyttyvä lukitusnäyttö luo painetta erottautumiselle ja käyttäjien sitouttamiselle. On nähtävillä viitteitä siitä, että Yhdysvalloissa siipiään nostava trendi, jossa breaking news -aiheet eivät enää olekaan uutisilmoitusstrategioiden keskiössä, on vähitellen rantautumassa Suomeen – ainakin osaan medioista.fi
dc.format.extent101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermobiilijournalismi
dc.subject.otheruutisilmoitus
dc.subject.otheruutissovellus
dc.subject.otherhuomiotalous
dc.subject.othernopeuskilpailu
dc.titleKuka ehti ensin? : uutisilmoitukset Suomen suurimmissa medioissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903261964
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysomobiilisovellukset
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysouutiset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrights
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot