University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuka ehti ensin? : uutisilmoitukset Suomen suurimmissa medioissa

Icon
2.3Mb

Authors
Gråsten, Hanna
Date
2019
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Mobiilijournalismin ja siihen kuuluvien uutisilmoitusten rooli on korostunut viime vuosina, kun yhä suurempi osa kansalaisista kuluttaa journalistisia sisältöjä älylaitteilla. Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisia uutisilmoituskäytäntöjä Suomen neljällä suurimmalla medialla on, millainen rooli uutisilmoituksilla on medioille ja niiden väliselle kilpailulle sekä millaisia ovat pääaiheita koskevien uutisilmoitusten erot medioiden välillä esimerkiksi ilmoitusten määrissä. Tutkimus on toteutettu laadullisen ja määrällisen menetelmän yhdistelmänä. Ilta-Sanomien, Iltalehden, Yleisradion ja Helsingin Sanomien pääaiheita koskevat uutisilmoitukset kerättiin viikon ajalta taulukkoon. Tuloksia analysoidaan määrällisen tilastoanalyysin keinoin. Tarkasteltujen medioiden edustajille tehtiin teemahaastatellut määrällisten tulosten tulkitsemiseksi sekä kattavamman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi aiheesta. Toisin kuin Suomessa, Yhdysvalloissa mobiilijournalismia ja uutisilmoituksia on tutkittu suhteellisen paljon. Tarkastelen uutisilmoituksia osana median ja käyttäjätottumusten murrosta, huomiotaloutta sekä journalistista kulttuuria. Kilpailu käyttäjien huomiosta ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä kovaa sovellus- ja ilmoitusviidakossa. Kun sanomalehtien levikit ovat olleet vuosia laskussa, eivätkä verkkosivujen lukijamäärät enää merkittävästi kasva, toimitukset ovat kääntäneet katseensa mobiiliin. Uutisilmoitukset ovat yksi keino sitouttaa lukijoita ja houkutella heitä säännöllisesti tietyn mediabrändin tarjoamien sisältöjen pariin. Tutkimustulokset osoittavat, että suurimpien suomalaismedioiden välillä syntyy lähes päivittäin tilanteita, joissa lähetetään pääaiheuutisilmoitus samasta aiheesta. Kaikki haastatellut medioiden edustajat kuvasivat kilpailun olevan kovaa uutisilmoituskentällä ja kertoivat pitävänsä tärkeänä, että päivän keskeisimmistä aiheista lähetetään nopeasti uutisilmoitus. Toisaalta esille tuli selkeitä eroja uutisilmoituskäytännöissä, mikä johtuu erilaisista journalistisista kulttuureista sekä strategioista. Mediat parhaillaan hakevat ja testaavat toimivimpia tapoja uutisilmoitusten lähettämiseen. Ilmoituksista täyttyvä lukitusnäyttö luo painetta erottautumiselle ja käyttäjien sitouttamiselle. On nähtävillä viitteitä siitä, että Yhdysvalloissa siipiään nostava trendi, jossa breaking news -aiheet eivät enää olekaan uutisilmoitusstrategioiden keskiössä, on vähitellen rantautumassa Suomeen – ainakin osaan medioista. ...
Keywords
mobiilijournalismi uutisilmoitus uutissovellus huomiotalous nopeuskilpailu mobiilisovellukset uutiset journalismi media uusmedia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903261964

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Breaking on Twitter! : suomalaiset ja pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit uutisten julkistajina Twitterissä. 

    Valtee, Jari; Närhi, Jaakko (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytäntöjä ja toimintaa uutisten breikkaamisessa Twitterissä. Tavoitteena oli myös havainnoida, millaisia eroja suomalaisten ...
  • Uutispelit ja niiden uskottavuus 

    Launonen, Sanna-Kaisa (2014)
  • Uutinen syntyy uudelleen : uutinen ja uutisjournalismi monimediaisessa toimintaympäristössä - tapauksena Yleisradion alueelliset uutiset 

    Hytönen, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • Näkymätön sukupuoli : kehitysmaiden naisten representaatiot STT:n ja Helsingin Sanomien ulkomaanuutisissa 

    Fisk, Mari (2010)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan ulkomaanuutisissa esiintyviä kehitysmaiden naisia. Tarkoituksena on hahmottaa ja jäsentää ne esitystavat, joilla ulkomaanuutiset rakentavat tulkintaa kehitysmaiden naisista. Kehitysmaaj ...
  • The news consumption of digital natives 

    Valkama, Suvi (2015)
    Digitalization has shaped the newspaper market and nowadays the news consumption of people increasingly takes place in the online environment. At the same time when print newspapers can no longer be considered as the revenue ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre