Kuka ehti ensin? : uutisilmoitukset Suomen suurimmissa medioissa
Abstract
Mobiilijournalismin ja siihen kuuluvien uutisilmoitusten rooli on korostunut viime vuosina, kun yhä suurempi osa kansalaisista kuluttaa journalistisia sisältöjä älylaitteilla. Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisia uutisilmoituskäytäntöjä Suomen neljällä suurimmalla medialla on, millainen rooli uutisilmoituksilla on medioille ja niiden väliselle kilpailulle sekä millaisia ovat pääaiheita koskevien uutisilmoitusten erot medioiden välillä esimerkiksi ilmoitusten määrissä.
Tutkimus on toteutettu laadullisen ja määrällisen menetelmän yhdistelmänä. Ilta-Sanomien, Iltalehden, Yleisradion ja Helsingin Sanomien pääaiheita koskevat uutisilmoitukset kerättiin viikon ajalta taulukkoon. Tuloksia analysoidaan määrällisen tilastoanalyysin keinoin. Tarkasteltujen medioiden edustajille tehtiin teemahaastatellut määrällisten tulosten tulkitsemiseksi sekä kattavamman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi aiheesta.
Toisin kuin Suomessa, Yhdysvalloissa mobiilijournalismia ja uutisilmoituksia on tutkittu suhteellisen paljon. Tarkastelen uutisilmoituksia osana median ja käyttäjätottumusten murrosta, huomiotaloutta sekä journalistista kulttuuria. Kilpailu käyttäjien huomiosta ei ole koskaan aiemmin ollut yhtä kovaa sovellus- ja ilmoitusviidakossa. Kun sanomalehtien levikit ovat olleet vuosia laskussa, eivätkä verkkosivujen lukijamäärät enää merkittävästi kasva, toimitukset ovat kääntäneet katseensa mobiiliin. Uutisilmoitukset ovat yksi keino sitouttaa lukijoita ja houkutella heitä säännöllisesti tietyn mediabrändin tarjoamien sisältöjen pariin.
Tutkimustulokset osoittavat, että suurimpien suomalaismedioiden välillä syntyy lähes päivittäin tilanteita, joissa lähetetään pääaiheuutisilmoitus samasta aiheesta. Kaikki haastatellut medioiden edustajat kuvasivat kilpailun olevan kovaa uutisilmoituskentällä ja kertoivat pitävänsä tärkeänä, että päivän keskeisimmistä aiheista lähetetään nopeasti uutisilmoitus. Toisaalta esille tuli selkeitä eroja uutisilmoituskäytännöissä, mikä johtuu erilaisista journalistisista kulttuureista sekä strategioista. Mediat parhaillaan hakevat ja testaavat toimivimpia tapoja uutisilmoitusten lähettämiseen. Ilmoituksista täyttyvä lukitusnäyttö luo painetta erottautumiselle ja käyttäjien sitouttamiselle. On nähtävillä viitteitä siitä, että Yhdysvalloissa siipiään nostava
trendi, jossa breaking news -aiheet eivät enää olekaan uutisilmoitusstrategioiden keskiössä, on vähitellen rantautumassa Suomeen – ainakin osaan medioista.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903261964Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish