Show simple item record

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorJärvenpää, Titta
dc.date.accessioned2019-03-26T08:28:31Z
dc.date.available2019-03-26T08:28:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63278
dc.description.abstractTämä Pro Gradu –tutkielma käsittelee opettajien TVT-taitojen kehittämistä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on syvennytty haastattelujen kautta opettajien TVT-taitoihin ja niiden oppimiseen. Tutkimuskysymyksenä oli ”Miten opettajien TVT-taitoja voidaan kehittää systemaattisesti digitalisaation kehittyessä?” Tutkimuksen tuloksista on koottu parhaat käytänteet opettajien esimiehille työkaluiksi. Tutkimuksen teoriana ja viitekehyksenä on käytetty Koehlerin ja Mishranin (2006) TPACK-mallia, joka perustuu Shulmanin teoriaan (Schumann, 1989) Tutkimuksen viitekehys on yhdistetty ammattikorkeakoulun toimintamalliin. Haastattelujen myötä syntyi uusia löydöksiä, johon nykyiset tutkimukset eivät ole systemaattisesti pureutuneet. Ensimmäinen näistä on, että opettajien TVT-taitojen kehittymistä varten tulisi olla systemaattinen mittaristo. Johdon tulisi ohjata TVT-taitojen kehittämistä huomattavasti nykyistä tiiviimmin. Toinen löydös oli, että opettajat voisivat saada kompensaatiota tekemistään digitaalisista sisällöistä antaessaan materiaalinsa toisten opettajien käyttöön.fi
dc.description.abstractThe purpose of this Master Thesis was to describe how to develop teachers' ICT skills at the University of Applied Sciences. The orientation type of re-search is quantitative, and the method was the case study. The data collection was carry out interviewing by six teachers in case university of applied sciences. The main question was, how the teacher can study new technological skills. This research main idea is how teachers has studied or found new technological skills and to find the best practices using TPACK as a theoretical framework. TPACK means technological pedagogical content knowledge which is a theory formed by Mishra and Koehler (2006). Mishra and Koehler (2006) based their theory to Shulman’s (1989) theory of teachers’ pedagogical content knowledge. The research finding and the interviews show the emergence of new findings that have not been systematically explored by current studies. The first is that there should be a systematic instrument for the development of teachers' ICT skills. Management should monitor of ICT skills more closely. Another finding was that teachers could be compensated for the digital content they made by providing their material to other teachers.en
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherteknologiset taidot
dc.subject.otherteknologian kehittyminen
dc.subject.otherTVT-taidot
dc.titleDigitalisaatio ja opettajien teknologisten taitojen kehittäminen ammattikorkeakoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903261963
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.subject.ysotaidot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record