Workseed-ohjelman käyttöönotto Seinäjoen ammattikorkeakoulussa työharjoitteluiden ohjauksen välineenä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän mixed methods -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Seinäjoen ammattikorkeakoulussa käyttöönotettua Workseed-ohjelmaa työharjoitteluiden ohjauksen välineenä. Tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia ohjelman käyttöönottamisesta ja käytöstä, vertailla eri kohderyhmien kokemuksia ohjelmasta sekä tarkastella sitä, miten uuden ohjelman käyttöönotto on muuttanut työharjoittelun ohjausta.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka kohdennettiin opettajille ja opiskelijoille. Tämän jälkeen toteutettiin kuuden opettajan teemahaastattelut. Käyttöönottoon ja käyttöön liittyviä teemoja tarkasteltiin UTAUT-mallin avulla, joka yhdistää useita käyttöönottoon liittyviä teorioita.
Tutkimuksen mukaan ohjelman käyttö koettiin positiivisena asiana, vaikka käytössä oli ilmennyt haasteita. Suurin osa koki ohjelman käyttämisen helppona ja mielekkäänä. Sukupuolen tai iän ei havaittu olevan yhteydessä ohjelman käyttöön. Opettajat kokivat oman työmääränsä lisääntyneen ohjelman käyttämisen myötä, mutta sitä ei nähty negatiivisena asiana, vaan opiskelijoiden oppimisen kannalta hyvänä asiana. Ohjelma koettiin hyvänä pedagogisena lisänä omaan ohjaustyöhön.
...
The purpose of this mixed methods study was to find out and describe initalization of the Workseed program in Seinäjoki University of Applied Sciences as a tool for internship guidance. The purpose was to survey the experiences of the acceptance and use of the program, to compare the experiences of different target groups with the program and to look at how the initalization of the new program has changed intership guidance.
The data was collected through an electronic survey targeted at teachers and students. This was followed by thematic interviews with six teachers. Initalization-related themes were examined using the UTAUT model, which combines several initalization-related theories.
The results of this study show that using the program was perceived as a positive thing, although there were also challenges. Most found the program easy and meaningful to use. Gender and age were not found to be associated with the use of the program. Teachers felt that their own workload increased with the use of the program albeit it was not seen as a negative thing but as a good thing for students. The program was perceived as a good pedagogical addition to teachers work.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
Marquez, Maria del Mar (2021)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisista elementeistä rakentuu laadukas verkko-opetus. Tutkimus toteutettiin eräässä suurehkossa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykset liittyivät ... -
Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
Rantanen, Virpi (2024)Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden ... -
Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä
Jalonen, Milla; Kurkela, Iiris (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokevat elämäntilanteensa, jossa yhdistyvät työ, opiskelu sekä perhe-elämän vaatimukset. Tämän lisäksi tarkoituksena oli ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Käsikirja : CREAR digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline
Kasurinen, Helena; Launikari, Mika; Laakkonen, Tarja; Pääskyvuori, Marjo; Vuorinen, Raimo; Männistö, Eija; Sorjonen, Maarit; Korhonen, Jarkko (Laurea ammattikorkeakoulu, 2020)Opiskelijoiden hyvinvoinnin, toimijuuden ja resilienssin vahvistamiseksi on Resilienssi ja tulevaisuususko RETU-hankkeessa (ESR, 2018–2020) kehitetty digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline CREAR (https://crear.fi/). ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.