”Tähän asti mä oon ollu sitä mieltä, että en kyllä lähtis täältä, mutta kyllähän sitä ihminen voi lähtee” : työntekijän sitoutuminen organisaatioon
Tämän tutkimuksen keskiössä on työntekijöiden sitoutuminen kaupan alalla toimivassa organisaatiossa. Tutkimustehtävänä on selvittää työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia organisaatioon sitoutumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työntekijöiden kuvauksilla ja kokemuksilla sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä pyritään luomaan tietoa sitoutumisen kehittymisestä huomioiden yksilön näkökulman. Tutkimuksessa pyritään myös kuvaamaan Meyerin ja Allenin (1991) kolmen komponentin mallin avulla, miksi työntekijät ovat pysyneet organisaatiossa ja miten he kokevat tulevaisuutensa suhteessa organisaatioon. Tapaustutkimus on toteutettu kohdeorganisaatiossa, joka on globaalin yrityksen eräs suomalainen yksikkö. Tutkimusaineisto koostui 10 kahdenkeskisestä haastattelusta. Haastattelut toteutettiin käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua haastattelua, jotka analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään sitoutumista käsitteenä sekä aiempia tutkimuksia ja teorioita liittyen sitoutumiseen ja sitouttamisen keinoihin. Tulosten perusteella työntekijät olivat affektiivisesti sitoutuneita, joka näkyi aitona haluna olla osana organisaatiota, organisaation arvojen jakamisena ja yhteenkuuluvuuden tunteena. Sitoutumisesta puhuttiin organisaation näkökulmasta, johon työntekijät olivat sitoutuneet. Kohdeorganisaation koettiin vaikuttavan yksilön sitoutumiseen esimiestyön ja johtamisen, mukaan lukien henkilöstöpolitiikan, merkityksellisyyden, työympäristön, mielekkäiden työtehtävien, kehittymismahdollisuuksien ja palkitsemisen avulla. Työntekijät kokivat, että erilaiset jännitteet esimiestyössä, työtehtävien jakautumisessa sekä perheen ja työn yhdistämisessä voivat vaikuttaa heidän sitoutumiseensa käänteisesti. Työntekijöiden sitouttaminen tarvitsee jatkuvaa kehittämistä ja vaatii työntekijöiden kuuntelemista, sekä yksilöllisten tarpeiden huomioimista. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää erityisesti kaupan alalla toimivien ja globaalien organisaatioiden työntekijöiden sitouttamisen suunnittelun ja toteuttamisen tukena. Työntekijöiden sitoutumiseen panostamalla voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin, asiakaspalvelun laatuun ja laajemmin organisaation menestykseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työntekijän sitoutuminen kasvuyrityksessä : tapaustutkimus terveysteknologiayrityksestä
Laine, Anni (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää työntekijöiden sitoutumista kasvuyrityksessä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla kasvuyrityksen työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia sitoutumisesta, ja sitä, mikä merkitys ... -
Y-sukupolven sitoutuminen organisaatioon : kokemuksia palkitsemisen roolista organisaatioon sitoutumisessa
Hamara, Riikka (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijatyötä tekevien Y-sukupolven edustajien sitoutumista organisaatioon. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti palkitsemiskeinojen rooliin organisaatioon sitoutumisessa. ... -
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ... -
Ulkoisten kilpailutekijöiden vaikutus case-yrityksen kilpailukykyyn
Hänninen, Sarah (2021)Kandidaatin tutkielmassa on analysoitu kaupan alalla toimivan yrityksen ulkoista kilpailuympäristöä. Tutkielmassa on selvitetty, miten ulkoinen kilpailuympäristö huomioidaan case-yrityksen päätöksenteossa ja miten se ... -
Esihenkilö-työntekijäsuhde muutoksessa : työntekijöiden kokemuksia esihenkilömuutoksesta ja organisaatioon sitoutumisesta
Halkola, Julia (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää asiantuntijatyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia esihenkilö-työntekijäsuhteesta ja sen muutoksista sekä heidän sitoutumisestaan organisaatioon esihenkilömuutoksen ...