Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien mielestä ei-toivottuja. Lisäksi haluttiin saada selville leikin rajoittamisen taustalla olevia syitä ja kuulla varhaiskasvattajien perusteluja leikin rajoittamiseen liittyen.
Tutkimuksen ongelmaa lähestyttiin monimenetelmätavalla, jotta kerätty aineisto olisi mahdollisimman monipuolinen ja laaja. Aineisto kerättiin varhaiskasvattajilta kevättalvella 2018 sähköisellä kyselylomakkeella, sekä yhdellä ryhmähaastattelulla. Kyselylomakkeella kerätty tutkimusaineisto (N= 268) analysoitiin eri menetelmin SPSS-ohjelmaa apuna käyttäen. Haastatteluaineisto ja kyselylomakkeen avoimet vastaukset analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että ei-toivottuina leikkeinä pidetään erityisesti pyssyleikkejä, fyysisesti riehakkaita leikkejä sekä aikuisten teemoja sisältäviä leikkejä. Samalla havaittiin, että varhaiskasvattajien mielipiteet ei-toivotuista leikeistä eroavat huomattavasti, sillä näkemykset eivät olleet yksimielisiä yhdenkään tässä tutkimuksessa käsitellyn leikin kohdalla. Leikkien kieltämistä perusteltiin tyypillisesti lasten hyvinvoinnin turvaamisella, kun taas sallimista puolestaan perusteltiin lapsen kehityksen ja oppimisen mahdollistamisella.
Leiki rajoittamista koskevalle jatkotutkimukselle olisi Suomessa tilaa. Tutkimuksen tulosten myötä voidaan todeta, että leikkisääntöjä olisi ehkä syytä täsmentää ja etsiä yhdenmukaisempaa linjaa leikin rajoittamisessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kasvattajan rooli leikin ohjaajana esiopetusikäisten lasten leikkitilanteissa
Mutanen, Minna (2019)Leikki on keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintamuoto ja työtapa. Varhaiskasvattajilta edellytetään aktiivista toimintaa leikin edellytysten turvaamiseksi sekä leikin ohjaamista sopivalla tavalla joko leikin ... -
Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
Antila, Sari (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ... -
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Ilén, Matilda (2021)Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Lasten kesken : lapset toimijoina päiväkodissa
Lehtinen, Anja-Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2000)