Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaakso, Saara
dc.date.accessioned2019-03-07T11:21:10Z
dc.date.available2019-03-07T11:21:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLaakso, S. (2018). Rajallinen työmuisti S2-oppijoiden puheenymmärtämisvaikeuksien selittäjänä. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>38</i>(4), 181-202. <a href="https://doi.org/10.23997/pk.68805" target="_blank">https://doi.org/10.23997/pk.68805</a>
dc.identifier.otherCONVID_28945295
dc.identifier.otherTUTKAID_80809
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63062
dc.description.abstractTässä artikkelissa käsittelen työmuistin rajallisuuden ja aikuisten suomenoppijoiden puheenymmärtämisvaikeuksien yhteyttä tarkastelemalla oppijoiden kuuntelutehtäväsuorituksia ja niitä seuraavia stimulated recall -haastatteluja. Lisäksi selvitän, millaisilla muistitoiminnoilla oppijat kompensoivat työmuistin rajallisuutta ja helpottavat ymmärtämistä. Tutkimukseen osallistui 12 arabiankielistä alkeis- ja perustason aikuista suomenoppijaa, ja aineisto koostuu oppijoiden kuuntelutehtäväsuoritusten ja stimulated recall -haastattelujen videotallenteista. Työmuistin rajallisuuden vaikutus ymmärtämisvaikeuksissa tuli esiin erityisesti silloin, kun yhteen sanaan tai ilmaukseen keskittyminen aiheutti edeltävien tai seuraavien sanojen unohtamista ja kun mielessä pidettävän puhejakson pituus ylitti osallistujan kapasiteetin. Osallistujat kompensoivat työmuistin rajallisuutta ja helpottivat ymmärtämistään ylhäältä alas -prosessoinnilla eli täydentämällä tekstiin jääneitä aukkoja säilömuistissa olevalla maailmantiedollaan ja kokemuksillaan.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.relation.ispartofseriesPuhe ja kieli
dc.relation.urihttps://journal.fi/pk/article/view/68805/40430
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpuheen ymmärtäminen
dc.subject.otherstimulated recall -menetelmä
dc.titleRajallinen työmuisti S2-oppijoiden puheenymmärtämisvaikeuksien selittäjänä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903041699
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielitiede
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-03-04T07:15:13Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange181-202
dc.relation.issn1458-3410
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume38
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2018 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotyömuisti
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13896
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.23997/pk.68805


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright