Matkalla osaajaksi : suomi toisena kielenä -oppijoiden oppimispolut
Tutkielmassa tutkitaan viiden aikuisen maahanmuuttajan kokemuksia heidän suomen kielen oppimisestaan. Tavoitteena on tarkastella, millainen asema kolmannen sektorin kielenoppimista tukevalla toiminnalla on heidän oppimispoluillaan. Kielenoppimiskokemuksia tutkitaan myös motivaation ja kieli-identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, millaisia oppimisympäristöjä kolmannen sektorin toiminta luo. Aihe on ajankohtainen kolmannen sektorin roolin vahvistuessa maahanmuuttajien kielikoulutuksessa.
Tähän laadulliseen tutkielmaan kerättiin aineisto etnografisella otteella kolmannen sektorin toimintakeskuksessa. Tutkimusaineisto koostuu muistiinpanoista ja teemahaastatteluista, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina suomen ja englannin kielellä. Analyysimenetelminä on käytetty narratiivista analyysia (esim. De Fina 2003) ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia (ks. Tuomi & Sarajärvi 2013). Teoriatausta käsittää sosiokulttuurisen ja dialogisen näkökulman.
Tutkimustulokset osoittivat oppimispolkujen muotoutuneen monitahoisina prosesseina. Kielenoppiminen oli mahdollistunut enimmäkseen non-formaalin ja informaalin (ks. Livingstone 2001) oppimisen myötä erilaisissa oppimisympäristöissä, kuten esimerkiksi harrastuskonteksteissa ja kolmannen sektorin toiminnassa. Oppimismotivaatio ja vuorovaikutus olivat keskiössä kielenoppimisen mahdollistajina. Affektiiviset tekijät keskeyttivät oppimisen väliaikaisesti kahdella osallistujalla. Osallistujat näkivät toiminnallisen kielitaidon keskeiseksi.
Kolmannen sektorin keskuksen kielenoppimista tukeva toiminta osoittautui merkitykselliseksi osallistujien kielenoppimispoluilla. Kielen vuorovaikutuksellinen merkitys korostui myös laajemmin ohjatun toiminnan ulkopuolella kolmannen sektorin toimintakeskuksessa. Vuorovaikutuksen toteutuminen tarjosi osallistujille mahdollisuuden affordanssien hyödyntämiseen. Myös oikea-aikainen tuki koettiin merkityksellisenä. Tutkimustulosten keskiöön nousi kolmannen sektorin keskuksen myönteinen ilmapiiri oppimisympäristönä, sillä se vahvisti osallistujien oppimismotivaatiota ja hyväksytyksi tulemisen kokemuksia. Oppimisen tukeminen toteutui näin ollen myös kollektiivisesti. Kolmannen sektorin keskuksen toiminta tarjosi osallistujille erilaisia toimijuuksia kielenoppimisen ja vapaaehtoistoiminnan konteksteissa. Osallistujat kokivat kolmannen sektorin keskuksen kieliryhmissä kielenoppimista hidastavaksi tekijäksi eriyttämisen puutteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa
Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ... -
”Heti ku mä oon kotoonta ulos, suomen kieli tulee” : S2-oppijoiden suomen kielen omistajuus ja asiantuntijuus sekä käsitykset äidinkielen merkityksestä oppimisprosessissa
Papinkivi, Noora (2018)Tutkielmassa tarkastellaan aikuisten nuorena Suomeen muuttaneiden osallistujien käsityksiä suomen kielen omistajuuteen ja asiantuntijuuteen liittyen. Tutkimuksen kohteena ovat myös heidän oman äidinkielensä merkitys suomen ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kuulumisen rakentuminen paikallisissa toimintayhteisöissä
Koskela, Weera (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, miten aikuisten suomi toisena kielenä -oppijoiden kuuluminen rakentuu toimintayhteisöissä Suomessa ja miten niiden kielelliset käytänteet vaikuttavat tähän. Tutkielman aineisto ... -
Alkuvaiheen S2-oppijoiden käsityksiä puheen ymmärtämisen vaikeuksista ja kompensaatiostrategioista
Laakso, Saara (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article examines adult L2 Finnish learners’ perceptions of listening difficulties and compensatory strategies in everyday situations. The data consist of questionnaire answers (N = 202) and five semi-structured ... -
Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
Tourunen, Anniina (2016)Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainvälisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.