University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Matkalla osaajaksi : suomi toisena kielenä -oppijoiden oppimispolut

Thumbnail
View/Open
910.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kautto, Elina
Date
2019
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa tutkitaan viiden aikuisen maahanmuuttajan kokemuksia heidän suomen kielen oppimisestaan. Tavoitteena on tarkastella, millainen asema kolmannen sektorin kielenoppimista tukevalla toiminnalla on heidän oppimispoluillaan. Kielenoppimiskokemuksia tutkitaan myös motivaation ja kieli-identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, millaisia oppimisympäristöjä kolmannen sektorin toiminta luo. Aihe on ajankohtainen kolmannen sektorin roolin vahvistuessa maahanmuuttajien kielikoulutuksessa. Tähän laadulliseen tutkielmaan kerättiin aineisto etnografisella otteella kolmannen sektorin toimintakeskuksessa. Tutkimusaineisto koostuu muistiinpanoista ja teemahaastatteluista, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina suomen ja englannin kielellä. Analyysimenetelminä on käytetty narratiivista analyysia (esim. De Fina 2003) ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia (ks. Tuomi & Sarajärvi 2013). Teoriatausta käsittää sosiokulttuurisen ja dialogisen näkökulman. Tutkimustulokset osoittivat oppimispolkujen muotoutuneen monitahoisina prosesseina. Kielenoppiminen oli mahdollistunut enimmäkseen non-formaalin ja informaalin (ks. Livingstone 2001) oppimisen myötä erilaisissa oppimisympäristöissä, kuten esimerkiksi harrastuskonteksteissa ja kolmannen sektorin toiminnassa. Oppimismotivaatio ja vuorovaikutus olivat keskiössä kielenoppimisen mahdollistajina. Affektiiviset tekijät keskeyttivät oppimisen väliaikaisesti kahdella osallistujalla. Osallistujat näkivät toiminnallisen kielitaidon keskeiseksi. Kolmannen sektorin keskuksen kielenoppimista tukeva toiminta osoittautui merkitykselliseksi osallistujien kielenoppimispoluilla. Kielen vuorovaikutuksellinen merkitys korostui myös laajemmin ohjatun toiminnan ulkopuolella kolmannen sektorin toimintakeskuksessa. Vuorovaikutuksen toteutuminen tarjosi osallistujille mahdollisuuden affordanssien hyödyntämiseen. Myös oikea-aikainen tuki koettiin merkityksellisenä. Tutkimustulosten keskiöön nousi kolmannen sektorin keskuksen myönteinen ilmapiiri oppimisympäristönä, sillä se vahvisti osallistujien oppimismotivaatiota ja hyväksytyksi tulemisen kokemuksia. Oppimisen tukeminen toteutui näin ollen myös kollektiivisesti. Kolmannen sektorin keskuksen toiminta tarjosi osallistujille erilaisia toimijuuksia kielenoppimisen ja vapaaehtoistoiminnan konteksteissa. Osallistujat kokivat kolmannen sektorin keskuksen kieliryhmissä kielenoppimista hidastavaksi tekijäksi eriyttämisen puutteen. ...
Keywords
etnografia narratiivisuus oppimiskokemukset kielen oppiminen maahanmuuttajat kolmas sektori suomi toisena kielenä dialogisuus vapaaehtoistyö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906203335

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa 

    Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)
    Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ...
  • ”Heti ku mä oon kotoonta ulos, suomen kieli tulee” : S2-oppijoiden suomen kielen omistajuus ja asiantuntijuus sekä käsitykset äidinkielen merkityksestä oppimisprosessissa 

    Papinkivi, Noora (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan aikuisten nuorena Suomeen muuttaneiden osallistujien käsityksiä suomen kielen omistajuuteen ja asiantuntijuuteen liittyen. Tutkimuksen kohteena ovat myös heidän oman äidinkielensä merkitys suomen ...
  • Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä 

    Tourunen, Anniina (2016)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainvälisten ...
  • Kokemuksia suomen kielen oppimisesta lähetystyössä : MAP-kirkon lähetyssaarnaajien näkökulma 

    Mäkäräinen, Venla (2021)
    Tarkastelen maisterintutkielmassani Suomessa työskentelevien ja työskennelleiden Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon (MAP) lähetyssaarnaajien kokemuksia suomen oppimisesta. Pyrin valottamaan sekä ...
  • Seurassa parempaa sairaalasuomea : ammatillisen kielitaidon oppiminen ja kollegojen kielellinen tuki sairaalaympäristössä 

    Heimala-Kääriäinen, Elina (2015)
    Maahanmuuttajataustaisten lääkäreiden ja hoitajien määrä suomalaisessa terveydenhuollossa on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Terveydenhuoltoalalla kieli on keskeisessä osassa työn onnistumisessa, ja siksi on olennaista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre