dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Väkeväinen, Salla | |
dc.date.accessioned | 2019-02-20T07:03:20Z | |
dc.date.available | 2019-02-20T07:03:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62873 | |
dc.description.abstract | Suomalainen opetus on ottanut opetukseen mukaan entistä enemmän teknologiaa ja jopa alakoulussa on otettu opetussuunnitelmaan ohjelmointia. Tämä ja yleistynyt videopeliharrastus nuorison keskuudessa antavat hyvän perustan videopelien ja teknologian yhdistämiselle kielten opetuksessa.
Kielenopetukseen on kehitelty useita videopelejä, mutta ne jäävät usein vain pintakiiltoisiksi eivätkä välttämättä motivoi oppijaa oppimaan kieltä. Tämän takia videopelien käyttö opetuksessa on jäänyt taka-alalle perinteisemmän kirjaopetusmetodin varjoon.
Tietotekniikka, etenkin erilaiset tietokoneet, ovat kuitenkin lasten ja nuorten suosiossa ja he osaavat käyttää niitä sujuvasti jo nuorella iällä. Erityishuomiota on saanut etenkin videopalvelu YouTube, josta kaikenikäiset ihmiset katsovat erilaisia videoita. Yhteiskunnallisesti melko uusi ilmiö ovat Let’s Play videot, joita katsovat kaiken ikäiset ihmiset, etenkin nuoret. Näiden kommenttiraidan sisältävien videopelitallenteiden opetuskäyttö on jäänyt huomiotta, vaikka niillä on potentiaalia tuoda opetukseen tuoretta näkökulmaa ja motivaatiota.
Tämän tutkielman tarkoitus on toimia esimerkkinä siitä, miten videopelejä ja etenkin niiden videoimista ja kommentoimista voi käyttää kokonaisen englanninkurssin perustana. Oppilaiden motivaatio videopeliharrastukseen voidaan näin valjastaa kielenoppimisen tarkoituksiin.
Oppilaat saavat omavalintaisten, mutta opettajalla hyväksytettyjen videopelien avulla keskittyä kielenkäyttöönsä ja sen vahvistamiseen. Materiaalipakettiin on listattu 100 videopeliä varoituksineen antamaan opettajalle osviittaa, minkälaisia pelejä oppilaat saattavat haluta pelata kurssin aikana. Pääpaino kurssilla on suullisissa tehtävissä, vaikkakin monipuolisuuden nimissä kurssiin on sisällytetty myös kirjallisia tehtäviä erilaisten suullisten tehtävien ja videonäyttöjen lisäksi.
Lisäksi pelillistämisen elementtinä kurssilla on lohikäärmeiden kasvatus. Tämä opiskelumotivaatiota lisäävä elementti on vapaaehtoinen, mutta auttaa myös opettajaa pitämään kirjaa palautettavista tehtävistä ja niiden suorittamisesta hyväksyttävästi. Oppilaan lohikäärme kasvaa sitä mukaa, kun tehtäviä tehdään, ja näin myös oppilas pitää kirjaa edistymisestään ja saa lisäsyyn tehdä mahdollisimman paljon tehtäviä. | fi |
dc.format.extent | 233 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Let's Play | |
dc.subject.other | CALL | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902201590 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | koulutusteknologia | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | educational technology | |
dc.subject.yso | gamification | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |