Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Suomalainen opetus on ottanut opetukseen mukaan entistä enemmän teknologiaa ja jopa alakoulussa on otettu opetussuunnitelmaan ohjelmointia. Tämä ja yleistynyt videopeliharrastus nuorison keskuudessa antavat hyvän perustan videopelien ja teknologian yhdistämiselle kielten opetuksessa.
Kielenopetukseen on kehitelty useita videopelejä, mutta ne jäävät usein vain pintakiiltoisiksi eivätkä välttämättä motivoi oppijaa oppimaan kieltä. Tämän takia videopelien käyttö opetuksessa on jäänyt taka-alalle perinteisemmän kirjaopetusmetodin varjoon.
Tietotekniikka, etenkin erilaiset tietokoneet, ovat kuitenkin lasten ja nuorten suosiossa ja he osaavat käyttää niitä sujuvasti jo nuorella iällä. Erityishuomiota on saanut etenkin videopalvelu YouTube, josta kaikenikäiset ihmiset katsovat erilaisia videoita. Yhteiskunnallisesti melko uusi ilmiö ovat Let’s Play videot, joita katsovat kaiken ikäiset ihmiset, etenkin nuoret. Näiden kommenttiraidan sisältävien videopelitallenteiden opetuskäyttö on jäänyt huomiotta, vaikka niillä on potentiaalia tuoda opetukseen tuoretta näkökulmaa ja motivaatiota.
Tämän tutkielman tarkoitus on toimia esimerkkinä siitä, miten videopelejä ja etenkin niiden videoimista ja kommentoimista voi käyttää kokonaisen englanninkurssin perustana. Oppilaiden motivaatio videopeliharrastukseen voidaan näin valjastaa kielenoppimisen tarkoituksiin.
Oppilaat saavat omavalintaisten, mutta opettajalla hyväksytettyjen videopelien avulla keskittyä kielenkäyttöönsä ja sen vahvistamiseen. Materiaalipakettiin on listattu 100 videopeliä varoituksineen antamaan opettajalle osviittaa, minkälaisia pelejä oppilaat saattavat haluta pelata kurssin aikana. Pääpaino kurssilla on suullisissa tehtävissä, vaikkakin monipuolisuuden nimissä kurssiin on sisällytetty myös kirjallisia tehtäviä erilaisten suullisten tehtävien ja videonäyttöjen lisäksi.
Lisäksi pelillistämisen elementtinä kurssilla on lohikäärmeiden kasvatus. Tämä opiskelumotivaatiota lisäävä elementti on vapaaehtoinen, mutta auttaa myös opettajaa pitämään kirjaa palautettavista tehtävistä ja niiden suorittamisesta hyväksyttävästi. Oppilaan lohikäärme kasvaa sitä mukaa, kun tehtäviä tehdään, ja näin myös oppilas pitää kirjaa edistymisestään ja saa lisäsyyn tehdä mahdollisimman paljon tehtäviä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...