Let's play English : Let's Play's and video games in students' language confidence
Suomalainen opetus on ottanut opetukseen mukaan entistä enemmän teknologiaa ja jopa alakoulussa on otettu opetussuunnitelmaan ohjelmointia. Tämä ja yleistynyt videopeliharrastus nuorison keskuudessa antavat hyvän perustan videopelien ja teknologian yhdistämiselle kielten opetuksessa.
Kielenopetukseen on kehitelty useita videopelejä, mutta ne jäävät usein vain pintakiiltoisiksi eivätkä välttämättä motivoi oppijaa oppimaan kieltä. Tämän takia videopelien käyttö opetuksessa on jäänyt taka-alalle perinteisemmän kirjaopetusmetodin varjoon.
Tietotekniikka, etenkin erilaiset tietokoneet, ovat kuitenkin lasten ja nuorten suosiossa ja he osaavat käyttää niitä sujuvasti jo nuorella iällä. Erityishuomiota on saanut etenkin videopalvelu YouTube, josta kaikenikäiset ihmiset katsovat erilaisia videoita. Yhteiskunnallisesti melko uusi ilmiö ovat Let’s Play videot, joita katsovat kaiken ikäiset ihmiset, etenkin nuoret. Näiden kommenttiraidan sisältävien videopelitallenteiden opetuskäyttö on jäänyt huomiotta, vaikka niillä on potentiaalia tuoda opetukseen tuoretta näkökulmaa ja motivaatiota.
Tämän tutkielman tarkoitus on toimia esimerkkinä siitä, miten videopelejä ja etenkin niiden videoimista ja kommentoimista voi käyttää kokonaisen englanninkurssin perustana. Oppilaiden motivaatio videopeliharrastukseen voidaan näin valjastaa kielenoppimisen tarkoituksiin.
Oppilaat saavat omavalintaisten, mutta opettajalla hyväksytettyjen videopelien avulla keskittyä kielenkäyttöönsä ja sen vahvistamiseen. Materiaalipakettiin on listattu 100 videopeliä varoituksineen antamaan opettajalle osviittaa, minkälaisia pelejä oppilaat saattavat haluta pelata kurssin aikana. Pääpaino kurssilla on suullisissa tehtävissä, vaikkakin monipuolisuuden nimissä kurssiin on sisällytetty myös kirjallisia tehtäviä erilaisten suullisten tehtävien ja videonäyttöjen lisäksi.
Lisäksi pelillistämisen elementtinä kurssilla on lohikäärmeiden kasvatus. Tämä opiskelumotivaatiota lisäävä elementti on vapaaehtoinen, mutta auttaa myös opettajaa pitämään kirjaa palautettavista tehtävistä ja niiden suorittamisesta hyväksyttävästi. Oppilaan lohikäärme kasvaa sitä mukaa, kun tehtäviä tehdään, ja näin myös oppilas pitää kirjaa edistymisestään ja saa lisäsyyn tehdä mahdollisimman paljon tehtäviä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.