Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHonkanen, Sarri
dc.date.accessioned2019-02-18T11:12:07Z
dc.date.available2019-02-18T11:12:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62839
dc.description.abstractTutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt käsitys siitä, että oppilaan dysleksia ei vaikuta musiikin opiskeluun millään lailla. Lukivaikeus voi kuitenkin näkyä koulussa musiikintunneilla ja musiikin harrastamisessa. Dyslektikon ongelmat musiikin opiskelussa kohdistuvat yleensä nuotin hahmottamiseen, motoriikkaan ja motivaatioon. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin selvittämään miten opettaja voi ottaa oppilaan lukivaikeuden koulun musiikintunneilla huomioon. Tarkastelen dysleksiaa sekä lukemisen että nuotinluvun näkökulmasta, dysleksian vaikutusta oppimiseen sekä tarkastelen oppimistyylien ja monikanavaisuuden merkitystä oppimisen edistäjinä. Pohdin tutkielmassani myös opettajan roolia oppijan tukijana. Merkittäviksi tulokulmiksi oppilaan tukemiseen nousivat oppilaan motivoiminen, opettajan riittävä tieto dysleksiasta sekä opettajan luova ja pedagoginen ajattelu. Tutkielmassani esittelen myös erilaisia menetelmiä, joilla musiikinopettaja voi tukea dyslektikon oppimista. Oppilaan omien vahvuuksien hyödyntäminen on menetelmä, jota käytetään lukivaikeuden kuntoutuksessa. Esimerkiksi harjaantuneen kuulonvaraisuuden hyödyntäminen on auttanut dyslektikkoja musiikin opiskelussa. Menetelmiä oppilaan tukemiseen nuotinluvun näkökulmasta ovat kuvionuottien ja värien käyttäminen sekä nuotin muokkaaminen mm. suurentamalla ja pelkistämällä. Myös musiikkiliikunnan työtapojen hyödyntäminen sekä soittimiston mahdollisuudet nousivat merkittäviksi menetelmiksi dyslektikon oppimisen tukemiseen.fi
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlukivaikeus
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.otheroppilaan tukeminen
dc.titleOppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181544
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysonuotinluku
dc.subject.ysooppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright