Lukivaikeuden yhteys psyykkiseen hyvinvointiin lapsuudessa ja aikuisuudessa
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukivaikeuden yhteyttä psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin, liittyykö lapsuuden lukivaikeuden vaikeusaste lapsuuden tai aikuisuuden psyykkiseen hyvinvointiin. Lisäksi selvitettiin, eroavatko lapsena lukivaikeusdiagnoosin saaneet aikuisina kontrolliryhmästä psyykkisen hyvinvoinnin suhteen. Tutkimuksessa arvioitiin myös psyykkisen hyvinvoinnin pysyvyyttä lapsuudesta aikuisuuteen ja aikuisuuden lukutaidon yhteyttä aikuisuuden psyykkiseen hyvinvointiin.
Tutkimuksen aineisto liittyi Niilo Mäki Instituutin tutkimushankkeeseen ”Oppimisvaikeuksien pysyvyys ja niiden yhteys aikuisuuden elämänkulkuun: ennaltaehkäisevät ja suojaavat tekijät”. Hanke on seurantatutkimus aikuisista, jotka ovat käyneet lapsena Niilo Mäki Instituutin Lastentutkimus-klinikalla oppimisvaikeustutkimuksissa. Tutkimuksen koeryhmä muodostui yhteensä 49 henkilöstä, 31 miehestä (63,3 %) ja 18 naisesta (36,7 %), joilla oli lapsuudessa todettu lukivaikeus. Osallistujat olivat tutkimushetkellä 20–39-vuotiaita, eikä heillä ollut lapsuuden tutkimushetkellä muita oppimisvaikeuksia eikä tarkkaavuus- tai tunne-elämän pulmia. Koeryhmän henkilöille kerättiin kontrollihenkilöt. Yksilötapaamisiin osallistui 40 kontrollihenkilöä, joista 26 (65%) oli miehiä ja 14 naisia. Ikäjakauma oli 21–40 vuotta. Koeryhmän henkilöille oli lapsuudessa tehty lukitesti ja psyykkisen hyvinvoinnin kysely opettajan tai vanhemman arvioimana. Koe- ja kontrolliryhmän aikuisuuden yksilötapaamisissa selvitettiin heidän lukutaitonsa (lukusujuvuus, lukutarkkuus ja luetun ymmärtäminen). Psyykkistä hyvinvointia arvioitiin masennusta (BDI-II), yleistä psyykkistä hyvinvointia (CORE-OM), coping-keinoja (CISS) ja itsetuntoa (RGSE) mittaavilla testeillä.
Tulokset osoittivat, ettei lapsuuden lukivaikeuden vaikeusaste (vaikea, erittäin vaikea) ole yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin lapsuudessa eikä aikuisuudessa. Koe- ja kontrolliryhmä eivät eronneet toisistaan psyykkisen hyvinvoinnin suhteen. Koeryhmällä lapsuuden psyykkinen hyvinvointi oli yhteydessä aikuisuuden psyykkiseen hyvinvointiin. Lisäksi tuloksista voitiin havaita, että koe- ja kontrollihenkilöillä aikuisuuden lukutaito liittyi aikuisuuden psyykkiseen hyvinvointiin. Lukusujuvuus kytkeytyi vähäisempiin masennusoireisiin ja parempaan yleiseen psyykkiseen hyvinvointiin sekä tehtäväsuuntautuneisiin coping-keinoihin. Luetun ymmärtäminen puolestaan yhdistyi teh-täväsuuntautuneiden coping-keinojen käyttöön ja vähäisempiin välttämissuuntautuneiden coping-keinojen käyttöön. Tutkimustulosten perusteella aikuisuuden lukutaitoon sekä lukutaidon ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteyteen tulisi kiinnittää huomiota sekä tarjota tukea lukivaikeuden tuomiin haasteisiin myös aikuisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
Huhta, Laura; Heino, Oona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka lapsuudessa havaittu lukivaikeus eli dysleksia vaikuttaa koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa, vertaamalla dysleksiaryhmiä ja kontrolliryhmää ... -
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ... -
Keski-ikäisten ystävyyssuhteiden määrän ja laadun yhteys psyykkiseen hyvinvointiin
Lousa, Iina (2015)Ystävyyssuhteiden on yleensä havaittu olevan yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin, mutta kun niiden laatua ja määrää on tarkasteltu erikseen, yhteydet psyykkiseen hyvinvointiin ovat olleet ristiriitaisia. Tässä tutkimuksessa ... -
Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
Honkanen, Sarri (2019)Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt ... -
Dysleksian pysyvyys ja yhteys kognitiivis-kielellisiin lukemisen taustataitoihin
Talvitie, Tanja-Tuulia (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, jatkuuko lapsuudessa diagnosoitu lukivaikeus aikuisuuteen, ja millä lukutaidon alueella lukemisen vaikeus näkyy. Lisäksi tarkasteltiin lapsuudessa ja aikuisuudessa tutkittujen tunnetuimpien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.