dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Honkanen, Sarri | |
dc.date.accessioned | 2019-02-18T11:12:07Z | |
dc.date.available | 2019-02-18T11:12:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62839 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt käsitys siitä, että oppilaan dysleksia ei vaikuta musiikin opiskeluun millään lailla. Lukivaikeus voi kuitenkin näkyä koulussa musiikintunneilla ja musiikin harrastamisessa. Dyslektikon ongelmat musiikin opiskelussa kohdistuvat yleensä nuotin hahmottamiseen, motoriikkaan ja motivaatioon.
Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin selvittämään miten opettaja voi ottaa oppilaan lukivaikeuden koulun musiikintunneilla huomioon. Tarkastelen dysleksiaa sekä lukemisen että nuotinluvun näkökulmasta, dysleksian vaikutusta oppimiseen sekä tarkastelen oppimistyylien ja monikanavaisuuden merkitystä oppimisen edistäjinä. Pohdin tutkielmassani myös opettajan roolia oppijan tukijana. Merkittäviksi tulokulmiksi oppilaan tukemiseen nousivat oppilaan motivoiminen, opettajan riittävä tieto dysleksiasta sekä opettajan luova ja pedagoginen ajattelu.
Tutkielmassani esittelen myös erilaisia menetelmiä, joilla musiikinopettaja voi tukea dyslektikon oppimista. Oppilaan omien vahvuuksien hyödyntäminen on menetelmä, jota käytetään lukivaikeuden kuntoutuksessa. Esimerkiksi harjaantuneen kuulonvaraisuuden hyödyntäminen on auttanut dyslektikkoja musiikin opiskelussa. Menetelmiä oppilaan tukemiseen nuotinluvun näkökulmasta ovat kuvionuottien ja värien käyttäminen sekä nuotin muokkaaminen mm. suurentamalla ja pelkistämällä. Myös musiikkiliikunnan työtapojen hyödyntäminen sekä soittimiston mahdollisuudet nousivat merkittäviksi menetelmiksi dyslektikon oppimisen tukemiseen. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lukivaikeus | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | oppilaan tukeminen | |
dc.title | Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902181544 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | dysleksia | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | nuotinluku | |
dc.subject.yso | oppiminen | |