"Seksuaalisuushan on meissä vauvasta vaariin" : luokanopettajien ja terveydenhoitajien kokemuksia 3.-6.-luokkien oppilaiden seksuaaliterveyden tukemisesta
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien ja terveydenhoitajien kokemuksia 3.-6.-luokkien oppilaiden seksuaaliterveyden tukemisesta. Tarkastelussa on sekä omassa työssä tapahtuva seksuaaliterveyden tukeminen että sek-
suaaliterveyden tukemiseen liittyvä yhteistyö. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan luokanopettajien ja terveydenhoitajien ideoita, joilla oppilaiden seksuaaliterveyden tukemiseen liittyvää yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Tutkimus on toteutettu laadullista tutkimusotetta käyttäen, ja tutkimuksessa on
nähtävissä fenomenologis-hermeneuttisen lähestymistavan piirteitä. Aineisto on
kerätty haastattelemalla kolmea luokanopettajaa ja kolmea terveydenhoitajaa.
Aineiston analyysimuotona on käytetty pääasiassa aineistolähtöistä analyysiä,
mutta havaittavissa on myös teoriaohjaavan analyysin piirteitä.
Tutkimustulosten perusteella sekä luokanopettajien että terveydenhoitajien toteuttama seksuaaliterveyden tukeminen ja siihen liittyvä yhteistyö painottuu 5.-
luokalle, ollessa 3-.4.- luokilla tilannekohtaista ja oppilaiden tarpeista nousevaa.
Luokanopettajat tukevat oppilaiden seksuaaliterveyttä osana arkea tapahtuvan
seksuaalikasvatuksen sekä seksuaaliopetuksen avulla. Terveydenhoitajat puolestaan tukevat oppilaiden seksuaaliterveyttä terveystarkastuksien yhteydessä
sekä osallistumalla opetukseen. Yhteistyön tekemistä haastavina tekijöinä luokanopettajat ja terveydenhoitajat kokevat erilaiset persoonallisuudet, resurssien
puutteen ja terveydenhoitajan vaihtumisen. Yhteistyötä kehittävinä tekijöinä
nähdään resurssien lisääminen, avoimempi suhtautuminen yhteistyön tekemiseen, yhteisten tuntien suunnitteleminen ja pitäminen sekä useamman asiantuntijan mukaan ottaminen yhteistyön tekemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien näkemyksiä alakoulun seksuaalikasvatuksesta
Ranto, Mikaela; Vuorela, Veera (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä alakoulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimus kuvaa, miten luokanopettajat toteuttavat seksuaalikasvatusta työssään. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, ... -
Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
Tilus, Merja (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta sekä millaisia tukimenetelmiä he käyttävät neuro-psykiatristen oppilaiden oppimisen tukemiseen yleisopetuksessa. Tutkimus ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
Harju, Henna; Kellokoski, Linda (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.