Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta sekä millaisia tukimenetelmiä he käyttävät neuro-psykiatristen oppilaiden oppimisen tukemiseen yleisopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologishermeneuttisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tammikuussa 2023 haastattelemalla viittä yleis-opetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että inkluusio ajatuksena oli luokanopettajille tärkeä ja arvokas. He kuvailivat omien kokemustensa kautta, että pelkkä kaunis ajatus ei riitä, vaan inkluusion toteutuminen luokassa tarvitsee lisää henkilö- ja tilaresurssia. Riittävien resurssien myötä jokaisen oppilaan oikeus tarvitsemaansa tukeen voi toteutua. Tämän hetken tilanteessa luokanopettajat kokivat usein riittämättömyydentunnetta. Tärkeimpinä tukimenetelminä neuropsykiatrisille oppilaille luokanopettajat pitivät strukturoitua opetusta, rutiineja, oppimisympäristön muokkaamista ja tunnetaitojen vahvistamista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajille inkluusio oppilaiden näkökulmasta on tärkeä oikeus, mutta tasa-arvoisen inklusiivisen opetuksen toteutuminen vaatii nykyistä enemmän kohdennettua resurssia. Lisäksi luokanopettajien kokemusten mukaan opettajankoulutus ei anna riittävästi eväitä neuropsykiatristen oppilaiden tukemiseen, vaan tietotaito syntyy ja kehittyy työkokemuksen myötä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
Maunula, Meri (2023)Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lisäksi myös osallisuuden esteitä. Osallisuus jää kuitenkin usein oppimisen varjoon, eikä sen tärkeyttä aina ymmärretä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isoja ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä : oppilaiden ja opettajien kokemuksia
Vuori, Kaisa (2014)Vuori, Kaisa (2014). Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä: oppilaiden ja opettajien kokemuksia. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 60 ... -
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.