Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
Suomessa kyläkaupat ovat viime vuosina vähentyneet nopeasti. Kyläkauppojen säilymisen kannalta myymälöiden tulisi olla hyvin perillä siitä, kuinka asiakasuskollisuus heidän asiakaskunnassaan muodostuu ja miten asiakastyytyväisyys vaikuttaa tähän uskollisuuteen. Tyytyväisyyden ja uskollisuuden suhdetta on tutkittu viime vuosikymmeninä paljon, mutta kyläkauppojen osalta tutkimukset ovat jääneet vähemmälle. Tässä pro gradu -tutkielmassa pyrittiin selvittämään asiakastyytyväisyyden muodostumista ja tämän vaikutusta uskollisuuteen suomalaisten kyläkauppojen kontekstissa.
Tutkimuksessa tutkittiin seitsemän eri muuttujan, palvelun laadun, tuotteiden laadun, tuotevalikoiman, hinnan, pääsymukavuuden, transaktiomukavuuden ja myymäläympäristön vaikutusta asiakastyytyväisyyteen, asiakastyytyväisyyden vaikutusta asenne- ja käyttäytymisuskollisuuteen sekä asenneuskollisuuden vaikutusta käyttäytymisuskollisuuteen. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineiston keruumenetelmänä oli verkkokysely. Vastaajat rekrytoitiin Sale Hurissalon Facebook-sivuilla jaetun linkin avulla, ja vastauksia saatiin yhteensä 119 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella hinnalla, pääsymukavuudella ja transaktiomukavuudella havaittiin olevan positiivinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Palvelun laadun, tuotteiden laadun, tuotevalikoiman ja myymäläympäristön vaikutusta ei voitu osoittaa todeksi. Tulokset eivät näiltä osin täysin tue teoriaa. Asiakastyytyväisyydellä havaittiin yhteys asenneuskollisuuteen ja asenneuskollisuudella puolestaan käyttäytymisuskollisuuteen. Sen sijaan asiakastyytyväisyyden ja käyttäytymisuskollisuuden välillä ei havaittu positiivista yhteyttä.
Mahdollisissa jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää muita asenne- ja käyttäytymisuskollisuuteen vaikuttavia muuttujia, jolloin pystyttäisiin selittämään suurempi osuus asiakkaiden käyttäytymisestä. Asiakastyytyväisyyden osalta hyvä tutkimusaihe voisi olla esimerkiksi kyläkauppojen laajojen oheispalveluiden vaikutus tyytyväisyyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subscription loyalty in video streaming services
Viljanen, Simo (2021)Markkinoilla on useita maksullisia streamauspalveluita jotka keskenään kilpailevat asiakkaista. Uusilla palveluilla voi olla haastavaa saada käyttäjä vaihtamaan palvelua ja murtaa käyttäjien lojaalisuutta vanhempia palveluita ... -
Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj
Näsänen, Pasi (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaan kokema arvo ja asiakastyytyväisyys selittävät asiakasuskollisuutta. Nämä kolme käsitettä ovat tutkimuksen keskeiset käsitteet. Tutkimuksen ensimmäinen osa ... -
Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
Nyrönen, Ulla (2017)Asiakkaan kokema arvo on ollut viime vuosina paljon esillä, kun on pohdittu, miten yritykset voisivat houkutella uusia asiakkaita ja säilyttää nykyiset kannattavat asiakkaat. Menestyäkseen yrityksen tulee erottautua ... -
The effects of perceived value, satisfaction, and advertising on share of wallet and word of mouth in a retailing context
Häkkinen, Juho (2016)Customer loyalty as a topic has been of interest to managers and researchers for several decades. There are a few antecedents for explaining customer loyalty in marketing literature, and researchers have discussed the ... -
Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
Kauppinen, Miia (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.