Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaan kokema arvo ja
asiakastyytyväisyys selittävät asiakasuskollisuutta. Nämä kolme käsitettä ovat
tutkimuksen keskeiset käsitteet. Tutkimuksen ensimmäinen osa suoritettiin
kyselytutkimuksena sähköistä Webropol-ohjelmaa hyödyntämällä. Kyselyyn
vastasi 52 Alphan maantieteellisesti valikoitua asiakasta. Tutkimuksen
tavoitteena oli myös selvittää, minkälaisia merkityksiä asiakkaat antavat
koetulle arvolle ja asiakastyytyväisyydelle suhteessa tulevaisuuden
odotuksiinsa. Tämä on tutkimuksen toinen, kvalitatiivinen, osa. Siinä
haastateltiin kolmea (3) Alphan asiakasta, jotka olivat antaneet aiemmin
suoritetussa Webropol-kyselyssä kirjallisesti kehitysehdotuksia. Haastattelujen
avulla saatiin syvällisempää tietoa tutkittavasta aiheesta.
Kyselytutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jolla keskeisistä
käsitteistä tehtiin aluksi summamuuttujat ja sen jälkeen regressioanalyysillä
tutkittiin, miten koettu arvo ja asiakastyytyväisyys selittävät
asiakasuskollisuutta ja lisäksi koetusta arvosta tarkasteltiin myös yksittäisiä
ulottuvuuksia summamuuttujina; näin saatiin selville, miten koetun arvon eri
ulottuvuudet selittävät asiakasuskollisuutta.
Tutkimusmallin olettamuksena oli, että sekä koettu arvo että
asiakastyytyväisyys selittävät asiakasuskollisuutta. Tulokset osoittavat, että
molemmat käsitteet selittävät asiakasuskollisuutta - koettu arvo hieman
enemmän kuin asiakastyytyväisyys. Näin ollen molemmat asetetut hypoteesit
hyväksytään. Mallin selitysaste on myös korkea (70%), joten se selittää erittäin
hyvin asiakasuskollisuutta. Tilastollisesti merkittävä vaikutus
asiakasuskollisuuteen oli koetun arvon ulottuvuuksista kolmella:
emotionaalisella, funktionaalisella ja sosiaalisella arvolla. Koettuilla uhrauksilla
ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta asiakasuskollisuuteen.
Vaikutuksista vahvin oli funktionaalisen arvon suhde uskollisuuteen.
Tutkimuksen tulokset tukevat pääosin aiempaa kirjallisuutta. Asiakkaat
antoivat myös erilaisia merkityksiä koetulle arvolle ja asiakastyytyväisyydelle
suhteessa tulevaisuuden odotuksiinsa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Banking on trust - navigating customer loyalty in the digital banking era : insights from the Finnish banking sector
Hauhia, Veikko (2023)Asiakasuskollisuuden ymmärtämisen merkitys on kasvanut kiristyneen kilpailun myötä. Erityisesti pankkitoiminnan kaltaisella luottamukseen perustuvalla liiketoiminnalla uskollinen asiakaskunta ja sen oikeanlainen hyödyntäminen ... -
Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
Kauppinen, Miia (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ... -
The impact of rewarded social media engagement on customer satisfaction, commitment, loyalty and loyalty programmes in the sports industry
Rauf, Muniba; Karjaluoto, Heikki; Leppäniemi, Matti (Inderscience Publishers, 2024)There has been much research on customer engagement, loyalty, and loyalty programmes, but there has been no specific investigation of the impact of rewarded customer engagement on loyalty programme members in the sports ... -
Asiakkaan kokeman arvon muodostuminen yritysten välisessä liiketoimintasuhteessa
Slavov, Mikael (2021)Asiakkaan tulkinta hänen saamastaan arvosta on useissa eri metodeilla ja eri aikaan toteutetuissa tutkimuksissa todettu olevan kaikista tärkein ja kattavin ennustava tekijä, joka vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Vastaavasti ... -
Subscription loyalty in video streaming services
Viljanen, Simo (2021)Markkinoilla on useita maksullisia streamauspalveluita jotka keskenään kilpailevat asiakkaista. Uusilla palveluilla voi olla haastavaa saada käyttäjä vaihtamaan palvelua ja murtaa käyttäjien lojaalisuutta vanhempia palveluita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.