Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorSmedberg, Johanna
dc.date.accessioned2019-02-18T07:52:44Z
dc.date.available2019-02-18T07:52:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62806
dc.description.abstractSuullisen kielitaidon arvioinnista vieraiden kielten ylioppilaskokeissa on keskusteltu pitkään, ja suullinen osio on suunnitelmissa sisällyttää niihin lähivuosina. On siis ajankohtaista tutkia, miten suullista kielitaitoa tällä hetkellä opetetaan lukiossa. Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin suullista kielitaitoa opetetaan A-englannin lukiokursseilla ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen, minkä verran ja millaisten tehtävien avulla suullista kielitaitoa opetetaan. Suullisten tehtävien tyyppien luokittelun pohjana oli Mäkelän (2005) tutkimuksessa käytetty malli kolmesta kommunikatiivisten tehtävien ulottuvuudesta: avoimuudesta, autenttisuudesta sekä vuorovaikutuksellisuudesta. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla viittä erään itäsuomalaisen lukion englannin oppituntia sekä haastattelemalla opettajaa, joka piti tunnit. Observoinneissa havaittiin, että suullisia tehtäviä tehtiin tunneilla vähän. Ne tehtävät, jotka tehtiin, eivät pääasiassa olleet kommunikatiivisia. Tunneilla ja haastattelussa selvisi kuitenkin, että havainnoiduilla kursseilla tehdään suullisia tehtäviä äänitettävien kotitehtävien muodossa. Nämä koearvosanaan vaikuttavat tehtävät osoittivat kommunikatiivisuuden piirteitä. Haastattelun avulla saatiin selville, että syynä tunnilla tehtyjen suullisten tehtävien vähyyteen oli opetusryhmien suuret koot, huonosti suulliseen työskentelyyn soveltuvat tilat sekä oppilaiden varautuneisuus oppitunnilla ääneen puhumista kohtaan. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että suullisen kielitaidon opetusta lukion vieraiden kielten oppitunneilla tulee kehittää, jotta opetussuunnitelmaan kirjattu kommunikatiivisuuden tavoite toteutuu ja opiskelijat ovat tulevaisuudessa valmiita suulliseen ylioppilaskokeeseen.fi
dc.format.extent39
dc.language.isoen
dc.subject.otherspeaking skills
dc.subject.otherteaching oral skills
dc.subject.otherEFL
dc.title“Speaking inevitably plays a smaller role than it should” : teaching of oral skills in a Finnish upper secondary school EFL classroom
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181514
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysooral language skills


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot