University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

“Speaking inevitably plays a smaller role than it should” : teaching of oral skills in a Finnish upper secondary school EFL classroom

Thumbnail
View/Open
531.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Smedberg, Johanna
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suullisen kielitaidon arvioinnista vieraiden kielten ylioppilaskokeissa on keskusteltu pitkään, ja suullinen osio on suunnitelmissa sisällyttää niihin lähivuosina. On siis ajankohtaista tutkia, miten suullista kielitaitoa tällä hetkellä opetetaan lukiossa. Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin suullista kielitaitoa opetetaan A-englannin lukiokursseilla ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen, minkä verran ja millaisten tehtävien avulla suullista kielitaitoa opetetaan. Suullisten tehtävien tyyppien luokittelun pohjana oli Mäkelän (2005) tutkimuksessa käytetty malli kolmesta kommunikatiivisten tehtävien ulottuvuudesta: avoimuudesta, autenttisuudesta sekä vuorovaikutuksellisuudesta. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla viittä erään itäsuomalaisen lukion englannin oppituntia sekä haastattelemalla opettajaa, joka piti tunnit. Observoinneissa havaittiin, että suullisia tehtäviä tehtiin tunneilla vähän. Ne tehtävät, jotka tehtiin, eivät pääasiassa olleet kommunikatiivisia. Tunneilla ja haastattelussa selvisi kuitenkin, että havainnoiduilla kursseilla tehdään suullisia tehtäviä äänitettävien kotitehtävien muodossa. Nämä koearvosanaan vaikuttavat tehtävät osoittivat kommunikatiivisuuden piirteitä. Haastattelun avulla saatiin selville, että syynä tunnilla tehtyjen suullisten tehtävien vähyyteen oli opetusryhmien suuret koot, huonosti suulliseen työskentelyyn soveltuvat tilat sekä oppilaiden varautuneisuus oppitunnilla ääneen puhumista kohtaan. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että suullisen kielitaidon opetusta lukion vieraiden kielten oppitunneilla tulee kehittää, jotta opetussuunnitelmaan kirjattu kommunikatiivisuuden tavoite toteutuu ja opiskelijat ovat tulevaisuudessa valmiita suulliseen ylioppilaskokeeseen. ...
Keywords
speaking skills teaching oral skills EFL lukio englannin kieli suullinen kielitaito general upper secondary school English language oral language skills
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181514

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4420]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills 

    Suomalainen, Enni (2022)
    Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...
  • Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views 

    Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)
    Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ...
  • Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views 

    Kostiainen, Essi (2015)
    Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ...
  • Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course 

    Kallio, Sanni (2016)
    Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...
  • Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills 

    Suomalainen, Enni (2020)
    Palautteen merkitystä oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) että Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre