Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorKukkonen, Nina
dc.date.accessioned2019-02-06T06:59:15Z
dc.date.available2019-02-06T06:59:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62711
dc.description.abstractJatkuvan kasvunsa myötä online-yhteisöt ovat muodostuneet tärkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteisöissä kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Facebook-ryhmiä online-yhteisöinä ja sitä, miten eWOM näissä yhteisöissä vaikuttaa jäsentensä ostoaikomuksiin. Lisäksi tutkittiin luottamuksen ja sitoutumisen vaikutusta yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin, sekä vertailtiin kahden erilaisen Facebook-ryhmän tuloksia keskenään: jäsenlähtöistä sekä kaupallisempaa yhteisöä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä survey-tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksella haluttiin tutkia seuraavia muuttujia: eWOMin uskottavuus, eWOMin hyödyllisyys, eWOMin omaksuminen, yhteisöön sitoutuminen, luottamus yhteisön jäseniin sekä ostoaikomus. Aineisto kerättiin kahdesta erilaisesta Facebook-ryhmästä Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kysymyspatteristot oli muodostettu aikaisemman tutkimuksen pohjalta ja käännetty englannista suomeksi. Toiseen kyselyyn saatiin 167 vastausta ja toiseen 128 vastausta. Aineiston analysointiin ja hypoteesien testaukseen käytettiin IBM SPSS -ohjelmistoa. Tutkimuksen tulosten mukaan ostoaikomukseen vaikuttavat online-yhteisössä eWOMin hyödyllisyys, sekä yhteisön yhteisöllisyys, joka sisältää luottamuksen yhteisön jäseniin sekä yhteisöön sitoutumisen. EWOMin uskottavuus ei sen sijaan toisessa yhteisössä vaikuttanut merkitsevästi ostoaikomukseen. Kahta ryhmää vertaillessa merkitseviä eroja ostoaikomukseen ei löytynyt, mutta vastaavanlainen vertailu vaatii kuitenkin vielä lisää tutkimusta. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että Facebook-yhteisöissä vaikutetaan merkittävästi sen jäsenten ostoaikomuksiin, vaikka nämä yhteisöt eivät olisikaan rakentuneet ostamisen ja tuotesuosittelujen ympärille.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othereWOM
dc.subject.otherword of mouth
dc.titleFacebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902061426
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysoviraalimarkkinointi
dc.subject.ysoyhteisöt
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysoryhmät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot