University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.

Thumbnail
View/Open
895.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Raatikainen, Emma |
Katajamäki, Nella
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja tulkita, kuinka yhteisöllisyys ilmenee peruskoulun 4. ja 6. luokalla, ja millä keinoin opettaja voi tukea luokkansa yhteisöllisyyttä kouluarjessa. Yhteisöllisyys on tunne yhteen kuulumisesta, jäsenten välistä aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta sekä osallistumista yhteisön sisällä (Karman 2010, 21; McMillan & Chavis 1986, 9). Yhteisöllisyys on yhteydessä oppilaiden kouluviihtyvyyteen ja hyvinvointiin, joten tarkoituksena on koota konkreettisia yhteisöllisyyden tukikeinoja oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Tutkimus on toteutettu etnografisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena on yksi opettaja ja hänen kaksi luokkaansa (4. ja 6. luokat). Aineisto kerättiin luokassa tapahtuvalla osallistuvalla havainnoinnilla ja opettajan haastatteluilla keväällä ja syksyllä 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteisöllisyys ilmenee 4. ja 6. luokalla tiiviinä yhdessäolona, keskinäisenä välittämisenä, sisäpiirin juttuina, tavoitteellisena yhdessä työskentelynä ja rakentavana vuorovaikutuksena. Opettajan keinot tukea yhteisöllisyyttä ovat roolin tiedostaminen osana yhteisöä, odotusten ilmentäminen, kohtaamisen mallintaminen, yhdessä tekemisen mahdollistaminen, osallistaminen ja konfliktien ratkaiseminen. Opettajan tulee tietää luokan yhteisöllisyyden tila, jotta hän voi toteuttaa tukea oikeaan yhteisöllisyyden osa-alueeseen. ...
Keywords
etnografia tukeminen alakoulu yhteisöllisyys yhteisöt opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105193004

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23393]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study 

    Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)
    Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
  • Koulutulokkaiden vanhempien yhteisöllisyyden edistäminen : Mannerheimin Lastensuojeluliiton järjestämät Kimppaillat Keski-Suomessa 

    Lähde, Sanna (2002)
  • Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla 

    Karasvirta, Saara (2010)
    Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen ...
  • Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin 

    Kukkonen, Nina (2018)
    Jatkuvan kasvunsa myötä online-yhteisöt ovat muodostuneet tärkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteisöissä kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Tämän tutkimuksen ...
  • Hevonen yhdistää, talliyhteisö kasvattaa : yhteisöllisyyden merkitys sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa 

    Tiitinen, Eveliina (2011)
    Tutkimuksen tavoite on tutkia yhteisöllisyyden merkitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Tutkimuksen konteksti on hevostalliyhteisö. Tutkimuksessa hahmotetaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opillista kehystä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre