Työntekijöiden kokemuksia yhteisöllisyyden tunteesta työpaikalla
Tutkimuksessani tarkastelen työntekijöiden kokemuksia yhteisöllisyyden tunteesta työpaikalla. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda syvällisempää tietoa tutkimuskohteena olevasta ilmiöstä; yhteisöllisyyden tunteesta. Tarkoituksena ei ole luoda yleistettävissä olevaa tietoa, vaan tutustua kohdeorganisaation työntekijöiden subjektiivisiin konstruktioihin yhteisöllisyyden tunteesta työpaikalla, ja näin syventää ymmärrystämme yhteisöllisyyden tunteesta. Lähestyn aihetta seuraavien tutkimuskysymysten avulla. Kokevatko työntekijät yhteisöllisyyden tunnetta tai sen puutetta? Minkälaiseksi yhteisöllisyyden tunnetta tai sen puutetta kuvataan? Mitkä tekijät vaikuttavat yhteisöllisyyden tunteen tai sen puutteen kokemiseen?
Keräsin aineistoni kirjallisen kyselyn avulla. Kyselylomake koostui kymmenestä teemasta ja tuotti 56 sivua tekstiä. Teemat etenivät jokseenkin samassa järjestyksessä kuin työsuhde. Teemat alkoivat työn odotuksista ja päättyivät tulevaisuuden tavoitteisiin. Käsittelin aineiston temaattisen luennan avulla. Aineiston analyysimenetelminä käytin narratiivista analyysiä ja Bojen dekonstruktiivista metodia. Analyysivalinnat ovat vahvasti vaikuttaneet löytämiini tuloksiin, niiden avulla löysin aineistosta monipuolisimpia yhteisöllisyyden muotoja, kuin olisin löytänyt vain yhtä analyysimenetelmää käyttämällä.
Aineistosta nousi useita yhteisöllisyyden muotoja. Tärkeänä löytönä pidän sitä, että samassa organisaatiossa voi olla monta erilaista yhteisöllisyyden tunnetta ja muotoa samaan aikaan. Aineistosta nousi peräti kahdeksan erilaista tyyppitarinaa yhteisöllisyydestä, joista jokainen toi esille samaan aikaan organisaatiossa vallitsevia yhteisöllisyyden tunteen mahdollistajia, sekä sen estäjiä. Mielenkiintoisena löytönä pidän myös sen, että pääosin yhteisöllisyyden tunteesta puhuttaessa henkilöt jättivät oman toiminnan lähes täysin ulkopuolelle; he tarkastelivat yhteisöllisyyden tunnetta asiana, jonka vaikutuksen alaisena he ovat, eivätkä asiana johon he itse vaikuttavat. Tämä tutkimus tuo syventävää tietoa olemassa olevaan teoriaan yhteisöllisyyden tunteesta, sekä yhteisöllisyyden tunteen, yksilön toiminnan ja ulkoisten tekijöiden keskinäisestä suhteesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
Kukkonen, Nina (2018)Jatkuvan kasvunsa myötä online-yhteisöt ovat muodostuneet tärkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteisöissä kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Tämän tutkimuksen ... -
Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
Sihto, Tiina (2013)Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia eteläpohjalaisilla nuorilla on vuonna 2008 tapahtuneiden Kauhajoen koulusurmien mahdollisista vaikutuksista yhteisöllisyyteen ja sosiaaliseen pääomaan omassa ... -
Yhteisöllisyyden ja uusien yhteisöjen mahdollisuudet ja haasteet seurakuntaorganisaatiossa
Toukola, Merja (2015)Tutkielmassani tutkin perinteisten seurakuntaorganisaatioiden ja niistä irtautuneiden uusien yhteisöjen välistä suhdetta. Tavoitteena on tarkastella tätä suhdetta Suomen helluntaiherätyksen piirissä käytävän julkisen net ... -
"Ei tää hullumpi homma ollut" : teknologiateollisuuden työntekijöiden kokemuksia yhteisleikkimisestä yhteistoiminnan edistämisessä
Lumiaho, Heljä (2022)Tutkimuksessa on oltu kiinnostuneista ja kerätty tietoa, miten yhteisleikkiminen ilmentyy työyhteisön vuorovaikutustapojen, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa olemisen ja yhdessä työskentelemisen yhteydessä ja miten leikkiä ... -
Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.
Raatikainen, Emma; Katajamäki, Nella (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja tulkita, kuinka yhteisöllisyys ilmenee peruskoulun 4. ja 6. luokalla, ja millä keinoin opettaja voi tukea luokkansa yhteisöllisyyttä kouluarjessa. Yhteisöllisyys on tunne yhteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.