Kehityskeskustelut osaamisen kehittämisen välineenä ICT-alan organisaatiossa
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia osaamisen kehittämisen tarpeita esiintyy kehityskeskusteluissa ICT-alan organisaatiossa. Lisäksi selvitettiin, millaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia organisaatio tarjoaa. Osaamisen kehittämistä tarkasteltiin sekä organisaation että työntekijän henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen näkökulmista.
Osaamisen kehittäminen on nopeasti muuttuvalla ICT-alalla elinehto ja kilpailuvaltti, minkä takia tutkielman aihe on erityisen tärkeä. Tutkielman aineisto on osa HeRMO-hankkeeseen kerättyä keskusteluaineistoa viidestä saman organisaation kehityskeskusteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla ja analyysi on osin teoriasidonnainen.
Organisaation osaamistarpeet jakautuivat kolmeen osa-alueeseen, jotka olivat esimiestyön ja johtamisen kehittäminen, organisaatiorakenteen- ja kulttuurin kehittäminen sekä viestinnän kehittäminen. Henkilökohtaiset osaamisen kehittämisen tarpeet jakautuivat substanssiosaamisen, yleisen asiantuntija-osaamisen ja piilo-osaamisen kehittämiseen. Osaamisen kehittämismahdollisuuksia on organisaatiossa tarjolla useita kuten projektikierto ja koulutukset.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat syväluotaavan ja kattavan näkemyksen osaamisen kehittämistarpeisiin. Erityisesti henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen tarpeiden tulokset ovat yhteneviä aiemman tutkimuksen kanssa. Tutkimusta voisi laajentaa vertailemalla kehitystarpeita muiden saman alan organisaatioiden tarpeisiin. Näin voitaisiin selvittää millaiset osaamisen kehittämisen käytänteet houkuttelevat pätevää henkilökuntaa. Mielenkiintoista olisi myös kehittää kehityskeskusteluja vastaamaan osaamisen kehittämisen tarpeiden kartoitukseen yhä paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
Lindholm, Emilia; Takala, Essi (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. ... -
Esimiesten käsityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä ICT-alan organisaatiossa
Halttu, Maria-Sofia (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ICT-alan organisaation esimiesten erilaisia käsityksiä esimiehen roolista henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisen tukijana, esimiestyöhön sisältyvistä ammatillisen osaamisen ... -
Henkilöstön näkemyksiä organisaation tuesta kehittymiselle yhtiössä X
Vasara, Eveliina (2021)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin organisaation tukea kehittymiselle henkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä henkilöstöllä on organisaation tuesta osaamisen kehittämiselle ja urakehitykselle. ... -
The Essential Competencies of Software Professionals : A Unified Competence Gate Framework
Assyne, Nana; Ghanbari, Hadi; Pulkkinen, Mirja (Elsevier BV, 2022)Context Developing high-quality software requires skilled software professionals equipped with a set of basic and essential software engineering competencies (SEC). These competencies and the satisfaction levels derived ... -
Muuttaako tekoäly osaamistarpeet?
Virolainen, Maarit (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto, 2019)Artificial intelligence will change the world of work and occupational profiles in the future. It will be combined with various forms of service production and industry. It may become vital even in unexpected jobs, like ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.