Esimiesten käsityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä ICT-alan organisaatiossa
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ICT-alan organisaation esimiesten erilaisia käsityksiä esimiehen roolista henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisen tukijana, esimiestyöhön sisältyvistä ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyön haasteista sekä käytänteistä ja keinoista ammatillisen osaamisen kehittämisen tukena. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä työelämän nopeat muutokset edellyttävät työntekijöiltä jatkuvaa ammatillisen osaamisen kehittämistä. Samasta näkökulmasta ei ole tarjolla runsaasti aikaisempaa tutkimusta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto koostuu HeRMo-tutkimushankkeen yhteydessä kerätyistä kahdeksan esimiesasemassa toimivan henkilön haastatteluista. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysimenetelmän keinoin.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että esimiehet näkevät roolinsa henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittäjänä tärkeänä. Etenkin aikapaineiden ja puutteellisen tuen nähtiin kuitenkin haastavan esimiestyöhön sisältyvää osaamisen johtamis- ja kehittämistyötä. Esimiehet näkivät toimivimpina yrityksen sisäiset osaamisen kehittämisen käytänteet ja keinot.
Tässä tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia voidaan hyödyntää tutkimuksen kohteena olevan ICT-alan organisaation käytännön kehittämistyössä tuettaessa henkilöstön ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyötä. Tulevaisuudessa tärkeää olisi tarkastella samassa tutkimuksessa alaisten ja esimiesten kä-sityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä, jotta saataisiin selkeämpi kuva ammatillisen osaamisen kehittämistä tukevasta johtajuudesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
Lindholm, Emilia; Takala, Essi (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. ... -
Ammatillisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen : Valmetin hankinnan työntekijöiden ja esimiesten käsityksiä
Brandt, Katja (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Valmetin hankinnassa työskentelevät esimiehet ja työntekijät jakavat henkilöstön ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyöstä. Tutkimus on ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Työympäristö ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
Jokinen, Juho; Pylväs, Laura (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan työelämän muutoksia suhteessa osaamisen kehittämistarpeisiin ja nostetaan esille erilaisia tarkastelukulmia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja kouluttautumiseen. Vaikka työympäristöjen ... -
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.