ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. Lisäksi tutkimus käsittelee työntekijöiden näkemyksiä siitä, kuinka johto tukee heidän ammatillisen osaamisensa kehittymistä. Aiempaa tutkimusta ei ole tehty runsaasti samasta näkökulmasta. Tutkielman aihe on myös ajankohtainen, sillä työelämän jatkuvat muutokset luovat vaatimuksia työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä kohtaan. Johdon täytyy huomioida tämä tukiessaan työntekijöitä. Tämän tutkimuksen lähestymistapa on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto on osa HeRMo-hankkeen haastatteluaineistoja. Tutkimuksemme aineisto koostuu yhden ICT-alan organisaation työntekijöiden haastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin sekä käyttäen apuna myös teemoittelua. Tutkimustulokset osoittivat, että ICT-alan työntekijät kehittävät ammatillista osaamistaan itseohjautuvasti ja ongelmanratkaisutilanteita koetaan päivittäin. Työntekijöillä on itsellään vastuu ammatillisen osaamisen kehittämisestä teknologioiden muuttuessa nopeasti ja nämä muutosten tuomat vaatimukset tuottivat työntekijöille ajoittain stressiä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijät kokevat johtajien tuen myönteisenä organisaation matalan hierarkian ja avoimen ilmapiirin ansiosta. Johtajat kannustavat työntekijöitä kehittämään osaamistaan ja mahdollistavat toiveiden mukaisia työtehtäviä. Johtajat edistävät työntekijöiden osaamisen kehittämistä ylläpitämällä heidän hyvinvointiaan. Työntekijät kokivat johdon tuessa myös puutteita. Osa työntekijöistä kaipasi lisää tukea etenkin työsuhteen alussa. Lisäksi he toivoivat enemmän tiimityöskentelyä ja tiedon jakamisen mahdollisuuksia, jolloin ammatillisen osaamisen kehittyminen tehostuisi. Näiden tutkimustulosten avulla voidaan auttaa johtoa tiedostamaan paremmin ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittämisen tuen puutteita ja sitä, millaiset käytänteet tukevat työntekijöiden osaamisen kehittymistä. Tulevaisuudessa tulisi tehdä tutkimusta myös johdon näkökulmasta ja siitä, kuinka johto kokee tukevansa työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27629]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esimiesten käsityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä ICT-alan organisaatiossa
Halttu, Maria-Sofia (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ICT-alan organisaation esimiesten erilaisia käsityksiä esimiehen roolista henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisen tukijana, esimiestyöhön sisältyvistä ammatillisen osaamisen ... -
Ammatillisen osaamisen kehittäminen ja sen johtaminen kunta-alalla
Satosaari, Sanna (2021)Tässä Pro Gradu-tutkielmassa tutkitaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä ja sen johtamista kunta-alalla. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, minkälainen prosessi osaamisen kehittäminen on, ja millaisina asioina ... -
Ammatillisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen : Valmetin hankinnan työntekijöiden ja esimiesten käsityksiä
Brandt, Katja (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Valmetin hankinnassa työskentelevät esimiehet ja työntekijät jakavat henkilöstön ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyöstä. Tutkimus on ... -
ICT-alan kehittäminen Keski-Suomessa : selvitys ICT-alan yrityksille Keski-Suomessa
Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka; Neittaanmäki, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Luottamuksen rakentuminen ja merkitys matalan hierarkian ICT-alan kasvuorganisaatiossa
Niskanen, Emma (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luottamuksen rakentumista ja luottamuksen merkitystä matalan hierarkian ICT-alan kasvuorganisaatiossa. Työelämä on hektistä, epävarmaa ja jatkuvasti muuttuvaa, joten luottamusta ...