Suullisen kielitaidon ja ääntämisen tutkimuksesta soveltavan kielentutkimuksen alalla Suomessa
Kuronen, M., Lintunen, P., & Nieminen, T. (2017). Suullisen kielitaidon ja ääntämisen tutkimuksesta soveltavan kielentutkimuksen alalla Suomessa. In M. Kuronen, P. Lintunen, & T. Nieminen (Eds.), Näkökulmia toisen kielen puheeseen. Insights into Second Language Speech (pp. 3-17). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 10. https://doi.org/10.30660/afinla.73121
Published in
AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksiaDate
2017AFinLA’s research network for Speech and Spoken Language Research was established in 2014. This is the first thematic publication from the network. This introductory article introduces and classifies the other articles in this collection. In addition, we examine earlier AFinLA publications from the preceding four decades and evaluate the extent of pronunciation or spoken language research in AFinLA’s publication series. In our analysis, we noticed that studies related to pronunciation or spoken language research formed ca. 12 % of the total volume of published articles. There has been a slight proportional decrease in number during the decades. Spoken language studies have been more common than studies focusing on pronunciation. The tar- get languages have been most commonly either Finnish or English. The main focus has often been on learning or assessing foreign language skills, but studies focusing on the teaching of pronunciation or spoken language have so far been very rare in Finland.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysParent publication ISBN
978-951-9388-66-3Is part of publication
Näkökulmia toisen kielen puheeseen. Insights into Second Language SpeechISSN Search the Publication Forum
1798-7822Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28156710
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Venäläisen aksentin tunnistaminen suomen suullisen kielitaidon arvioinnissa
Ullakonoja, Riikka (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024)The paper focuses on the Russian accent in the Finnish oral proficiency test. The data consist of spontaneous monologues on an intermediate proficiency level from 10 speakers (about 90 s each). Raters (n=44) were asked to ... -
Ihmisarvioijien näkemyksiä suullisen kielitaidon automaattisesta arvioinnista, digitaalisesta arviointiprosessista sekä puhesuorituksista arvioitavista ulottuvuuksista
Zansen, Anna von; Kallio, Heini; Sneck, Milla; Kuronen, Mikko; Huhta, Ari; Hildén, Raili (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Digitaaliset kielikokeet ovat nykypäivää muun muassa ylioppilastutkinnossa, ja lähes jokaisessa oppilaitoksessa on jonkinlainen digitaalinen oppimis- ja opetusalusta. Tekniikka on mullistanut kielitaidon testaamisen ja ... -
Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa
Halonen, Mia; Huhta, Ari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija; Neittaanmäki, Reeta; Ohranen, Sari; Ullakonoja, Riikka (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)In this paper, we present a multidisciplinary study addressing fairness in the speaking test in a high-stakes language proficiency test in Finnish, National Certificates of Language Proficiency. The background of the ... -
"Voi ei, nää on tosi hyviä verrattuna muhun!" : uudenlaisen arviointimenetelmän toimivuus ranskan suullisen kielitaidon itsearvioinnissa
Leblay, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Ääntämisen opetus : miksi, mitä, miten?
Tergujeff, Elina; Heinonen, Henna (Turun yliopisto, 2023)Tämä luku pohjautuu SuSuKi-täydennyskoulutuksen ääntämisen opettamisen ja oppimisen koulutusjaksoon. Koulutusjakson tapaan käsittelemme tässä luvussa, miksi opetamme ääntämistä, mitä siitä opetamme ja miten. Arvioinnista ...