Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa
Halonen, M., Huhta, A., Ahola, S., Hirvelä, T., Neittaanmäki, R., Ohranen, S., & Ullakonoja, R. (2020). Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 56-70). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89453
Published in
AFinLA:n vuosikirjaAuthors
Editors
Date
2020Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020
In this paper, we present a multidisciplinary study addressing fairness in the speaking test in a high-stakes language proficiency test in Finnish, National Certificates of Language Proficiency. The background of the research lies in studies on language assessment and (reversal) linguistic stereotyping and language attitudes. The focus L1 groups were Thai, Estonian, Finland Swedish, Arabic and Russian. Altogether 49 speech samples of test takers of these L1s were rated on a digital platform by 44 raters of the test system. The current paper reports on the sub-study that investigated whether the raters’ recognition of the test takers’ L1 affected their ratings and whether the effect differed across various assessment criteria.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-71-7Is part of publication
Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studiesISSN Search the Publication Forum
2343-2608Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/89453Dataset(s) related to the publication
Halonen, Mia; Ahola, Sari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija; Huhta, Ari; Neittaanmäki, Reeta; Ohranen, Sari; Ohranen, Sari; Ullakonoja, Riikka. (2023). 'Broken Finnish': Accent perceptions in societal gatekeeping (SA 315581/JY 21000042461) project research dataset. V. 1.9.2022. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/85233. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301301520Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47243508
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Academy of FinlandFunding program(s)
Academy Project, AoF
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Arvioijakäyttäytymisen mittari: tutkimuskyselyt sekä muistiinpanotaulukko Arvioinnin epävarmuus ja epävarmuuden vaikutukset arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI) -tutkimuksesta
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)This research instrument was developed for a study on the uncertainty experienced by language raters and the impact of uncertainty on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates ... -
Arvioinnin epävarmuus ja epävarmuuden vaikutukset arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI): tutkimusaineisto
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)Tutkimuksessa tarkastellaan kielitaidon arvioijien kokemaa epävarmuutta sekä epävarmuuden vaikutusta arvioinnin laatuun Yleisissä kielitutkinnoissa (YKI). Aineisto kerättiin vuosina 2021-2022. Tutkimukseen osallistui ... -
‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish
Ahola, Sari; Halonen, Mia (Association of Language Testers in Europe, 2021)As many European countries have language proficiency requirements for obtaining citizenship, language testing is a possible source of social inequality. The ‘Broken Finnish’ project has been set up to ensure test fairness ... -
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Statistical analyses of project Broken Finnish (Rikkinäistä suomea)
Ahola, Sari; Halonen, Mia; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija (2023)Rikkinäistä suomea -Akatemia-hankeaineiston R-, facets-, MFRM-analyyseja. Esimerkiksi vuorovaikutuksia seuraavien muuttujien/tekijöiden välillä: arviointikriteerit (yleistaitotasoarvio; yleiskriteeri, sujuvuus, koherenssi, ...