Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa
Abstract
In this paper, we present a multidisciplinary study addressing fairness in the speaking test in a high-stakes language proficiency test in Finnish, National Certificates of Language Proficiency. The background of the research lies in studies on language assessment and (reversal) linguistic stereotyping and language attitudes. The focus L1 groups were Thai, Estonian, Finland Swedish, Arabic and Russian. Altogether 49 speech samples of test takers of these L1s were rated on a digital platform by 44 raters of the test system. The current paper reports on the sub-study that investigated whether the raters’ recognition of the test takers’ L1 affected their ratings and whether the effect differed across various assessment criteria.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2020
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/89453
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102011378Use this for linking
Parent publication ISBN
978-951-9388-71-7
Review status
Peer reviewed
ISSN
2343-2608
DOI
https://doi.org/10.30661/afinlavk.89453
Language
Finnish
Published in
AFinLA:n vuosikirja
Is part of publication
Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies
Citation
- Halonen, M., Huhta, A., Ahola, S., Hirvelä, T., Neittaanmäki, R., Ohranen, S., & Ullakonoja, R. (2020). Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 56-70). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89453
Funder(s)
Research Council of Finland
Funding program(s)
Academy Project, AoF
Akatemiahanke, SA

Copyright© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020