Ääntämisen opetus : miksi, mitä, miten?
Tergujeff, E., & Heinonen, H. (2023). Ääntämisen opetus : miksi, mitä, miten?. In P. Lintunen, S. Mäkinen, & V. Eirola (Eds.), Sujuvuutta suulliseen kielitaitoon : näkökulmia kielten opetukseen (pp. 16-21). Turun yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9474-8
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Turun yliopisto 2023
Tämä luku pohjautuu SuSuKi-täydennyskoulutuksen ääntämisen opettamisen ja oppimisen koulutusjaksoon. Koulutusjakson tapaan käsittelemme tässä luvussa, miksi opetamme ääntämistä, mitä siitä opetamme ja miten. Arvioinnista voi lukea erillisestä luvusta (ks. Heinonen tässä julkaisussa). Tavoitteemme on tiivistää tärkeinä pitämiämme näkökulmia ääntämisen opetuksesta ja tarjota vinkkejä opettamiseen. Kattavammin vinkkejä on koottu SuSuKi-koulutuksen verkkosivuille. Luvussa esittämämme näkökulmat pohjautuvat työhömme niin ääntämisen oppimisen ja opettamisen sekä puheen ymmärrettävyyden tutkijoina kuin englannin ja ruotsin opettajina. Kuten luvun avauskappaleesta kävi ilmi, katsomme ääntämisen käsittävän yksittäisten äänteiden lisäksi äännettä suuremmat puheen piirteet kuten sana- ja lausepainon, painollisten ja painottomien tavujen vaihtelusta muodostuvan puherytmin ja intonaation eli puheen sävelkulun. Ääntäminen on siten laaja kokonaisuus, jonka opettamisen perusteluja esittelemme seuraavaksi.
...
Julkaisija
Turun yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-951-29-9474-8Kuuluu julkaisuun
Sujuvuutta suulliseen kielitaitoon : näkökulmia kielten opetukseen
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9474-8Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/193420990
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011) -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ... -
Taitotasokuvauksista käytännönläheiseen palautteeseen : arviointilomake ääntämisen opetukseen
Kautonen, Maria; Heinonen, Henna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa esittelemme kehittämäämme toisen ja vieraan kielen opetukseen soveltuvaa ääntämisen arviointityökalua, jonka avulla opettaja voi antaa oppijoille monipuolista palautetta ääntämisestä ja yksittäisistä ... -
Ääntämisen arvioinnista
Heinonen, Henna (Turun yliopisto, 2023)Tässä luvussa keskitytään ääntämisen arviointiin ja annetaan ehdotuksia ääntämisen arviointikäytänteisiin. Lähtökohtana luvulle on SuSuKi-täydennyskoulutuksen ennakkotehtävä, jossa kieltenopettajat arvioivat skaalalla ... -
Suullisen kielitaidon ja ääntämisen tutkimuksesta soveltavan kielentutkimuksen alalla Suomessa
Kuronen, Mikko; Lintunen, Pekka; Nieminen, Tommi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2017)AFinLA’s research network for Speech and Spoken Language Research was established in 2014. This is the first thematic publication from the network. This introductory article introduces and classifies the other articles in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.