Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVuori, Iiro
dc.date.accessioned2019-01-04T08:44:13Z
dc.date.available2019-01-04T08:44:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60901
dc.description.abstractTyytymättömyys organisaatiossa (organizational dissent) sekä pilliin puhaltaminen (whistleblowing) ovat olleet paljon tutkittuja aiheita viestinnän tutkimuksessa viime vuosikymmeninä. Teknologian kehitys on kuitenkin mahdollistanut uuden kanavan, jolla tätä tyytymättömyyttä voidaan ilmaista: organisaation vaihtoehtotilit Twitterissä. Vaihtoehtotili (alt-account) pyrkii tarjoamaan seuraajilleen välähdyksiä siitä, mitä organisaation sisällä tapahtuu. Tämä tutkielma keskittyy analysoimaan, kuinka tyytymättömyyttä organisaatioon ilmaistaan tätä kautta. Tutkimuksen kohteena on yksi seuratuimmista vaihtoehtotileistä: valkoisen talon henkilökunnan alt-tili Rogue POTUS Staff. Tarkoitus on lisäksi selvittää, millaisia uhkia tilit muodostavat organisaatioille. Havaittiin, että kun pilliin puhaltamista tapahtuu vaihtoehtotilin kautta, on tviittien sisältö useimmiten tunnelataukseltaan neutraaleja. Nämä tviitit myös vaikuttavat vievän tilin viestin perille tehokkaimmin. Tässä case-tutkimuksessa kuitenkin havaittiin lisäksi selkeä muutos tviittien sisällöissä, jossa negatiivisia sävyjä sisältäneiden tviittien osuus kasvoi, kun tili ei saanut asiaansa ajettua riittävän tehokkaasti. Aihe mahdollistaa runsaasti erilaisia jatkotutkimusmahdollisuuksia erilaisia lähestymistapoja hyödyntäen.fi
dc.description.abstractOrganizational dissent and whistleblowing as a way to express it have been researched in the field of organizational communications for decades. However, the development of social media has provided a new channel for dissent to become public: alternative Twitter accounts of an organization. An “alt-account” provides the public with information on what is happening within the organization. In this thesis the tweets of one of the most followed alt-accounts that of White House (Rogue POTUS Staff) are examined and analyzed to see the ways organizational dissent is expressed this way. It was discovered that when whistleblowing via an alt-account, neutral and tone free tweets are most common and seem to have the biggest effect on the followers of the account. However, in the case examined, a clear story was discovered, where the tweets of the account got more and more tonally charged as time passed, and the accounts attempts to cause change within the organization were ineffective. The topic provides excellent chances for further research using many different possible approaches.en
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherorganizational dissent
dc.subject.otherwhistleblowing
dc.subject.otherTwitter
dc.subject.otheralt-account
dc.subject.otherrogue account
dc.titleGoing rogue : alt-accounts as a way to express organizational dissent
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901041068
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot