Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tunteisiin vetoavia ja tunteita herättäviä retorisia keinoja, joiden pyrkimyksenä on vakuuttaa yleisöä. Tutkimus kohdistui voittoa tavoittelemattoman järjestön Greenpeacen Twitter-julkaisuihin ja siihen, millaisten tunteisiin vetoavien retoristen keinojen avulla järjestö mahdollisesti pyrkii vakuuttamaan kohdeyleisönsä. Kohdeyleisöksi tutkimuksessa katsottiin Greenpeacen Twitter-tilin seuraajat.
Aineisto sisälsi 65 Greenpeacen vuonna 2019 julkaisemaa Twitter-postausta ja niitä analysoitiin kvalitatiivisesti. Aineiston analyysissä keskityttiin tunnistamaan tunteita herättäviä vakuuttamiseen pyrkiviä keinoja sekä löydettyjen keinojen käyttötapoja.
Tutkimusmenetelmä sovellettiin kahdesta aikaisemmin toteutetusta tutkimuksesta, jotka tarkastelivat voittoa tavoittelemattomien järjestöjen vakuuttamisstrategioita ja -keinoja kirjoitetun kielenkäytön näkökulmasta. Connorin ja Gladkovn (2004) tutkimus keskittyi voittoa tavoittelemattomien järjestöjen varainkeruukirjeisiin ja Nelzenin (2017) tutkimuksessa puolestaan tarkasteltiin eri järjestöjen vakuuttamiskeinoja sosiaalisen median alustoilla.
Tutkimuksessa todettiin Greenpeacen pyrkivän vakuuttamaan kohdeyleisöään vetoamalla heidän tunteisiinsa. Käytetyimmiksi keinoiksi paljastuivat yleisön arvoihin sekä uskomuksiin vetoaminen sekä retoristen kysymysten käyttäminen julkaisuissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A rhetoric of reduction : Bertrand de Jouvenel's pure theory of politics as persuasion
Vauhkonen, Jouni (University of Jyväskylä, 2002)Bertrand de Jouvenel's pure theory of politics includes an important Microscopic view of politics. In this study I am searching for Reasons why de Jouvenel thought that we should find politics from every situation where ... -
“You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
Laulainen, Emilia (2021)Mainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys ... -
Making social capital : case study of two beneficiary communities of the social housing initiative, Lagos, Nigeria
Zgrzywa, Ewa (2009)Recent estimates have set the world urban population at over 3 billion people. In Nigeria, the massive urban sprawl has resulted in the proliferation of slums that are regarded as areas of extreme poverty. Nevertheless, ... -
The effectiveness of rural versus urban nonprofit organisations in the Democratic Republic of Congo
Urquía-Grande, Elena; Rautiainen, Antti; Pérez-Estébanez, Raquel (Taylor & Francis, 2017)The Democratic Republic of Congo (DRC) is a country with high natural resources, but it has suffered from decades of civil wars and social turmoil, being heavily aid-dependent. In the DRC, several Nonprofit Organisations ... -
Negotiating autonomy in the public sector and nonprofits “collaborations” in politically contested fields
Caló, Francesca; Numerato, Dino; Bontenbal, Ilona; Kourachanis, Nikos; Scognamiglio, Fulvio (Wiley, 2023)Nonprofits are increasingly involved in cross-sectoral collaborations with the public sector. However, we know little about the dynamics behind these collaborations and what happens to them in politically contested fields ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.