Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorVertanen, Dani
dc.date.accessioned2019-01-03T11:29:54Z
dc.date.available2019-01-03T11:29:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60861
dc.description.abstractAsiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ja asiakkaan osallistuminen mahdollistaa vaatimusten muokkaamisen sekä asiakasta tyydyttävän lopputuloksen saavuttamisen. Ohjelmistokehityksessä voidaan käyttää useita eri menetelmiä. Nämä menetelmät ovat keskenään erilaisia, ja asiakasta osallistetaan eri menetelmissä eri tavoin pitkin kehitysprosessia. Tähän tutkielmaan on valittu neljä ohjelmistokehitysmenetelmää, jotka ovat vesiputousmalli, prototyyppimenetelmä, RUP ja Scrum. Tutkielmassa vertaillaan näitä menetelmiä ja erityisesti asiakkaan roolia ja osallistamista niissä. Kirjalli-suuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen ”Miten asiakkaan osallistaminen ilmenee eri ohjelmistokehitysmenetelmissä?”. Vesiputousmallissa asiakkaan osallistaminen painottuu prosessin alun määrittelyvaiheeseen. Prototyyppimenetelmässä asiakas osallistuu ohjelmiston kehitykseen pääasiassa prototyypin tarkastelun ja testaamisen kautta. RUP-menetelmässä asiakas on vuorovaikutuksessa kehittäjän kanssa iteraatioiden ja käyttäjätarinoiden kautta. Asiakkaan osallistaminen ilmenee eniten Scrum-menetelmässä, jossa asiakas ja kehittäjä ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään ja voivat näin vastata muuttuviin vaatimuksiin.fi
dc.description.abstractThe role of a customer is important in system development process. In some cases, the customer is unsure of its needs or cannot describe the requirements when the new software is ordered. The requirements of a software can usually change during the development process and customer involvement ensures that the requirements can be changed, and a successful result can be achieved. There are many different methodologies to be used in software development. These methodologies are different, and the level of customer involvement is also different during the development process. This study compares the role of a customer and the level of customer involvement in waterfall, prototyping, RUP and Scrum methodologies. The study has been carried out as a literature review and the research question is “How customer involvement appears in different software development life cycles?”. In waterfall methodology customer is involved mainly in the early stage’s requirements phase. In prototyping, customer involvement is related to observing and testing of the software prototype. RUP involves customer with interaction with the developer through iterations and user stories. Customer involvement is on the highest level in Scrum, where customer and developer are in continuous interaction to answer the changing requirements.en
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.otherasiakkaan rooli
dc.subject.otherasiakkaan osallistaminen
dc.titleAsiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901031036
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoohjelmistokehitys
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysoketterät menetelmät
dc.subject.ysoosallistaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot