Gradual Changes to Discipline : A Case Study of Punishment Records and Corporal Punishment in Three Schools in Finland After the 1872 School Order Act
Puranen, K., & Roitto, M. (2018). Gradual Changes to Discipline : A Case Study of Punishment Records and Corporal Punishment in Three Schools in Finland After the 1872 School Order Act. Nordic Journal of Educational History, 5(2), 67-92. https://doi.org/10.36368/njedh.v5i2.118
Julkaistu sarjassa
Nordic Journal of Educational HistoryPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Karoliina Puranen and Matti Roitto, 2018.
Punishment and violence in the history of education have been covered in numerous schol- arly works, but most of them have relied heavily on what might be considered normative sources such
as regulations, legislation, other studies in the history of education, various instructions, manuals, and
guidebooks. The history of education in Finland, as elsewhere, would have us believe that punishment
practices in general changed drastically, and that corporal punishment in particular had been dropped
by the late nineteenth and early twentieth centuries, as proscribed in secondary schools by the School
Order Act of 1872. We argue, however, that this was not always the case, especially when certain empirical sources that have often been overlooked—such as school punishment records—are taken into
account. We use these sources to explore whether punishments in general, and corporal in particular, continued to be administered all the same after 1872. Our hypothesis is that the “cultural shift”
regarding this issue was more gradual and complex than previously assumed. The administering of
punishments, corporal or otherwise, clearly continued after the legislation had changed, regardless of
whether contemporary educationalists were recommending other means of managing pupil behaviour.
For instance, it remained culturally acceptable, at least for secondary schools, to “chastise” pupils (to
send them home for corporal punishment). Our findings add to the existing knowledge on punishment
practices and provide valid grounds for re-evaluating research on the matter.
...
Julkaisija
Department of Historical, Philosophical, and Religious Studies, Umeå universitetISSN Hae Julkaisufoorumista
2001-7766
Alkuperäislähde
http://ojs.ub.umu.se/index.php/njedh/article/view/125/95Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28805433
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vitsasta eristykseen : koulujen rangaistuskäytänteiden historiasta
Puranen-Impola, Karoliina (Helsingin opettajien ammattiyhdistys ry, 2022)Karttakepillä oppilasta sormille lyövä opettaja on tuttu koulun historiaa koskevasta kuvastosta. Moni tunnistaa myös kertomukset opettajalta saadusta luunapista, tukkapöllystä tai muunlaisen ruumiillisen rangaistuksen ... -
Oppilaiden kurinalaistamista ja kategorisointia : suomalaisten oppikoulujen rangaistuskäytänteistä
Puranen-Impola, Karoliina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Lectio praecursoria Suomen historian väitöskirjaan Kurinalaistamisen ja kategorisoinnin keino. Rangaistuskäytänteet seitsemässä suomalaisessa oppikoulussa 1905–1925, Jyväskylän yliopistossa 28.1.2022. -
Moninainen, moniarvoinen, arvoton : määritelmiä koulukurille ja -kuritukselle 1890-luvulta yleiseen oppivelvollisuuteen
Tähtinen, Jaana (2015)Kansakoulun ideologisella taustalla oli ajatus siitä, että sen oli tarjottava jokaiselle lapselle säätyyn tai sukupuoleen katsomatta samanlainen pohjakoulutus. Aikanaan kansakoululaitos nähtiin radikaalina uudistuksena ja ... -
School Detention in Finland : A Pilot Study
Saloviita, Timo (Open Access Publishing Group, 2017)Although detention is one of the most popular methods of punishment in schools, it is being met with increasing criticism as an educational intervention. Few studies have explored its use to date; therefore, the present ... -
Profiling Perpetrators and Victims : A Cluster Analysis of Intimate Partner Violence experiences and attitudes in Finland in the Context of the Nordic Paradox
Fareed, Tuulimari; Kyllönen, Remi (2024)Korkea sukupuolten välinen tasa-arvo on yhteydessä vähentyneeseen parisuhdeväkivaltaan. Pohjoismaissa tilastot kuitenkin osoittavat vastakkaisia tuloksia ja termi Nordic paradox (pohjoismainen paradoksi) on luotu kuvaamaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.