University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Moninainen, moniarvoinen, arvoton : määritelmiä koulukurille ja -kuritukselle 1890-luvulta yleiseen oppivelvollisuuteen

Thumbnail
View/Open
776.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tähtinen, Jaana
Date
2015
Discipline
Suomen historiaFinnish History

 
Kansakoulun ideologisella taustalla oli ajatus siitä, että sen oli tarjottava jokaiselle lapselle säätyyn tai sukupuoleen katsomatta samanlainen pohjakoulutus. Aikanaan kansakoululaitos nähtiin radikaalina uudistuksena ja kansakoulukasvatuksen lähtökohtana oli saada yhteiskunnan käyttöön hyviä kansalaisia. Tutkielmassani tarkastelen koulukurin ja -kurituksen määritelmiä 1890-luvulta 1920-luvulle. Tuona aikana suomalainen yhteiskuntarakenne muuttui hitaasti sääty-yhteiskunnasta kohti kansalaisyhteiskunnan rakennetta, ja kansakoulusta muodostui kansan siveellisen kasvatuksen kehto, jolloin kurista tuli yksi koulukasvatuksen perusta. Vailla kuria ei voinut olla koulua. Lähdeaineistona toimii opettajien ammattilehti, Kansakoulun Lehti. Kasvatusopillinen aikakauskirja kodille ja kouluille. Kansakoulun Lehti toimi kansakouluväen omana aikakauslehtenä, jonka tehtävänä oli tuoda viimeisimmät pedagogiset virtaukset opettajien tietoisuuteen, ja se pyrittiin tilaamaan jokaiseen kansakouluun. Kirjoittaja- ja toimittajakunta koostui kansakoulun piirissä vaikuttavista henkilöistä kuten opettajista, maistereista, kansakoulutarkastajista, jotka olivat aktiivisia jäseniä yhteiskunnassa. Lehtiaineistosta on havaittavissa se, että kuri ja kuritus voidaan rinnastaa kasvatukseen ja yhteiskunnalliseen hyötyyn. Näistä lähtökohdista kuri ja kuritus koettiin positiivisina asioina, mutta käsitteiden määrittelyyn sisältyi myös negatiivinen lataus. Kurinpidolliset keinot nähtiin pakollisena osana koulukasvatusta mutta käytännön ja teorian ristiriitaisuus toi keskusteluun omat vivahteensa. Kirjoittaminen opettajalta opettajalle loi kurille ja kuritukselle monenlaisia ja moniarvoisia määritelmiä. Kodin ja koulun, opettajan ja vanhempien, suhde nousi tutkimusaineistossa huomion alle. Äidillinen rakkaus ja isällinen neuvonta olivat opettajan perusperiaatteita kurin harjoittamiselle. Kansakouluissa kurinpidollinen toiminta oli opettajan vastuulla ja hän päätöksillään teki kurista ja kurituksesta omanlaisensa, moninaisen. ...
Alternative title
Määritelmiä koulukurille ja -kuritukselle 1890-luvulta yleiseen oppivelvollisuuteen
Keywords
koulukasvatus kansakoulu koulukulttuuri koulukuri koululehdet kuritus opettaja-oppilassuhde rangaistukset valta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504271677

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaiden kurinalaistamista ja kategorisointia : suomalaisten oppikoulujen rangaistuskäytänteistä 

    Puranen-Impola, Karoliina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)
    Lectio praecursoria Suomen historian väitöskirjaan Kurinalaistamisen ja kategorisoinnin keino. Rangaistuskäytänteet seitsemässä suomalaisessa oppikoulussa 1905–1925, Jyväskylän yliopistossa 28.1.2022.
  • Oppilaan tilannesidonnainen kiinnittyminen yläkoulussa : yhteydet yleiseen kiinnittymiseen ja eri tilannetekijöihin 

    Pöysä, Sanni (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Tässä väitöstutkimuksessa tarkasteltiin yläkouluikäisten oppilaiden kouluun kinnittymistä sekä siinä ilmenevää tilannesidonnaista vaihtelua. Oppilaan kouluun kiinnittyminen eli student engagement on käsite, jota käytetään ...
  • Opettajuus ja koulukasvatus muutoksessa : heijastepintana peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten omakuvan ja koulumenestyksen vastaavuus vuosina 2001 ja 2017 

    Nissilä, Arto M. (2018)
    Tutkittava ilmiö on ollut oppimisen omistajuus ja siinä oppimisen omakuvan mittarin rakentaminen tukemaan koulumenestystä kognitiivisessa, affektiivisessa ja konatiivisessa tasapainossa. Tutkimukseni olen tieteenfilosofisesti ...
  • Gradual Changes to Discipline : A Case Study of Punishment Records and Corporal Punishment in Three Schools in Finland After the 1872 School Order Act 

    Puranen, Karoliina; Roitto, Matti (Department of Historical, Philosophical, and Religious Studies, Umeå universitet, 2018)
    Punishment and violence in the history of education have been covered in numerous schol- arly works, but most of them have relied heavily on what might be considered normative sources such as regulations, legislation, ...
  • "Pedagogi, tunne oppilaasi ja tunne itsesi" : millaisena opettaja kokee auktoriteettiasemansa? 

    Mattila, Marjaana (2011)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre