"Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
Lukion uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan selvä enemmistö ihmisistä oppii parhaiten toiminnallisin menetelmin, mutta oppimateriaaleissa ei juurikaan ole tällaisia tehtäviä. Valmistin toiminnallisia tehtäviä ja opiskelijat harjoittelivat niiden avulla ruotsin kielioppia. Kurssin päätteeksi halusin selvittää sähköisen kyselyn avulla, mitä mieltä opiskelijat olivat digitaalisesta oppikirjasta ja harjoittelemistaan toiminnallisista kielioppitehtävistä. Kyselyyn osallistui 12 lukiolaista keväällä 2017. Kyselyssä oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä ja niitä arvioitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin.
Suurin osa opiskelijoista suosi perinteisen ja digitaalisen oppikirjan yhdistelmäpakettia. Pojille selvä suosikki oli digitaalinen oppikirja. Kukaan opiskelijoista ei halunnut käyttää yksinomaan paperikirjaa. Tyttöjen mielestä digitaalisessa oppikirjassa on hyvää se, että kuuntelutehtävien tekeminen on helpompaa, saa välittömästi oikeat ratkaisut tehtäviin ja tehtävien tekeminen on koneella nopeampaa. Pojat arvostivat koneella kirjoittamista, sanakirjaa ja tehtävien tekemisen nopeutta, mutta heille ei kuitenkaan ollut tärkeää saada kuunnella tai saada oikeita vastauksia tehtäviin. Opiskelijoiden mukaan huonoa digitaalisessa oppikirjassa on näytöltä lukeminen ja tekniset ongelmat. Pojat totesivat myös tekevänsä tehtäviä huolimattomammin koneella ja huijaavansa. Paperikirjaa käytettiin ohessa esimerkiksi siksi, ettei aina tarvitse tuijottaa näyttöä.
Kaikkien opiskelijoiden mielestä toiminnalliset harjoitukset toivat mukavaa vaihtelua oppitunneille. Puolet opiskelijoista haluaisi tehdä niitä useamminkin ja kolmasosa heistä koki oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla. Tytöt suhtautuivat poikia myönteisemmin toiminnallisiin tehtäviin. Toiminnalliset tehtävät ovat opiskelijoiden mielestä hyviä jo opittujen asioiden kertaamiseen. Jotkut opiskelijat kokivat oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla uuttakin asiaa, käsillä tekemistä pidettiin hyvänä asiana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
"Englannissa meillä on ainakin tehty puheita opettajalle lähettämällä ääniviesti WhatsAppissa." : gymnasieelevers tankar om digitalisering i svenskundervisning
Oksanen, Marjo (2018)Digitalisaatio on ajankohtainen puheenaihe kouluissa ja se nousee esille myös uusissa opetussuunnitelmissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukioikäisten opiskelijoiden kokemuksia digitalisaatiosta ruotsinkielen ... -
"Oppisi ruotsia erilaisissa tilanteissa ja oppisi hyödyntämään monia eri taitoja" : en studie om integrering av svenska som B1-språk i andra skolämnen
Palojärvi, Essi (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää sekä oppilaiden että opettajien käsityksiä oppiainerajat ylittävästä oppimisesta eli eheyttämisestä toiminnallisesti ruotsin kielessä. Tutkimusta varten luotiin kaksi erilaista ... -
Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
Torikka, Sara (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla ... -
Muntliga övningar i läroböcker : en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3
Luoto, Jesse (2020)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien ...