dc.contributor.author | Korte, Taina | |
dc.date.accessioned | 2018-12-19T11:34:21Z | |
dc.date.available | 2018-12-19T11:34:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60692 | |
dc.description.abstract | Lukion uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan selvä enemmistö ihmisistä oppii parhaiten toiminnallisin menetelmin, mutta oppimateriaaleissa ei juurikaan ole tällaisia tehtäviä. Valmistin toiminnallisia tehtäviä ja opiskelijat harjoittelivat niiden avulla ruotsin kielioppia. Kurssin päätteeksi halusin selvittää sähköisen kyselyn avulla, mitä mieltä opiskelijat olivat digitaalisesta oppikirjasta ja harjoittelemistaan toiminnallisista kielioppitehtävistä. Kyselyyn osallistui 12 lukiolaista keväällä 2017. Kyselyssä oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä ja niitä arvioitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin.
Suurin osa opiskelijoista suosi perinteisen ja digitaalisen oppikirjan yhdistelmäpakettia. Pojille selvä suosikki oli digitaalinen oppikirja. Kukaan opiskelijoista ei halunnut käyttää yksinomaan paperikirjaa. Tyttöjen mielestä digitaalisessa oppikirjassa on hyvää se, että kuuntelutehtävien tekeminen on helpompaa, saa välittömästi oikeat ratkaisut tehtäviin ja tehtävien tekeminen on koneella nopeampaa. Pojat arvostivat koneella kirjoittamista, sanakirjaa ja tehtävien tekemisen nopeutta, mutta heille ei kuitenkaan ollut tärkeää saada kuunnella tai saada oikeita vastauksia tehtäviin. Opiskelijoiden mukaan huonoa digitaalisessa oppikirjassa on näytöltä lukeminen ja tekniset ongelmat. Pojat totesivat myös tekevänsä tehtäviä huolimattomammin koneella ja huijaavansa. Paperikirjaa käytettiin ohessa esimerkiksi siksi, ettei aina tarvitse tuijottaa näyttöä.
Kaikkien opiskelijoiden mielestä toiminnalliset harjoitukset toivat mukavaa vaihtelua oppitunneille. Puolet opiskelijoista haluaisi tehdä niitä useamminkin ja kolmasosa heistä koki oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla. Tytöt suhtautuivat poikia myönteisemmin toiminnallisiin tehtäviin. Toiminnalliset tehtävät ovat opiskelijoiden mielestä hyviä jo opittujen asioiden kertaamiseen. Jotkut opiskelijat kokivat oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla uuttakin asiaa, käsillä tekemistä pidettiin hyvänä asiana. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | digitala läroböcker | |
dc.subject.other | taktil inlärning | |
dc.subject.other | taktila övningar | |
dc.title | "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812195231 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | toiminnalliset menetelmät | |
dc.subject.yso | kielioppi | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimistyylit | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |