Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKorte, Taina
dc.date.accessioned2018-12-19T11:34:21Z
dc.date.available2018-12-19T11:34:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60692
dc.description.abstractLukion uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan selvä enemmistö ihmisistä oppii parhaiten toiminnallisin menetelmin, mutta oppimateriaaleissa ei juurikaan ole tällaisia tehtäviä. Valmistin toiminnallisia tehtäviä ja opiskelijat harjoittelivat niiden avulla ruotsin kielioppia. Kurssin päätteeksi halusin selvittää sähköisen kyselyn avulla, mitä mieltä opiskelijat olivat digitaalisesta oppikirjasta ja harjoittelemistaan toiminnallisista kielioppitehtävistä. Kyselyyn osallistui 12 lukiolaista keväällä 2017. Kyselyssä oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä ja niitä arvioitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Suurin osa opiskelijoista suosi perinteisen ja digitaalisen oppikirjan yhdistelmäpakettia. Pojille selvä suosikki oli digitaalinen oppikirja. Kukaan opiskelijoista ei halunnut käyttää yksinomaan paperikirjaa. Tyttöjen mielestä digitaalisessa oppikirjassa on hyvää se, että kuuntelutehtävien tekeminen on helpompaa, saa välittömästi oikeat ratkaisut tehtäviin ja tehtävien tekeminen on koneella nopeampaa. Pojat arvostivat koneella kirjoittamista, sanakirjaa ja tehtävien tekemisen nopeutta, mutta heille ei kuitenkaan ollut tärkeää saada kuunnella tai saada oikeita vastauksia tehtäviin. Opiskelijoiden mukaan huonoa digitaalisessa oppikirjassa on näytöltä lukeminen ja tekniset ongelmat. Pojat totesivat myös tekevänsä tehtäviä huolimattomammin koneella ja huijaavansa. Paperikirjaa käytettiin ohessa esimerkiksi siksi, ettei aina tarvitse tuijottaa näyttöä. Kaikkien opiskelijoiden mielestä toiminnalliset harjoitukset toivat mukavaa vaihtelua oppitunneille. Puolet opiskelijoista haluaisi tehdä niitä useamminkin ja kolmasosa heistä koki oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla. Tytöt suhtautuivat poikia myönteisemmin toiminnallisiin tehtäviin. Toiminnalliset tehtävät ovat opiskelijoiden mielestä hyviä jo opittujen asioiden kertaamiseen. Jotkut opiskelijat kokivat oppivansa toiminnallisten tehtävien avulla uuttakin asiaa, käsillä tekemistä pidettiin hyvänä asiana.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.subject.otherdigitala läroböcker
dc.subject.othertaktil inlärning
dc.subject.othertaktila övningar
dc.title"Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812195231
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysotoiminnalliset menetelmät
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimistyylit
dc.subject.ysolukio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot