University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Vektorigrafiikat ja niiden käyttö videopeleissä

Thumbnail
View/Open
2.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Helppolainen, Ville
Date
2018
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa pohditaan, minkä syiden takia vektorigrafiikoiden käyttö ei ole yleistynyt videopeleissä. Lisäksi esitellään joitain vektorigrafiikoita käyttäviä pelejä. Huolimatta vektorigrafiikoiden eduista bittikarttagrafiikoihin verrattuna, on niiden käytössä monia ongelmia, kuten huonompi suorituskyky, puuttuva pelimoottorituki ja taiteellinen rajoittuneisuus. Näitä ongelmia pyritään vähentämään parantamalla vektorigrafiikoiden suorituskykyä ja tarjoamalla työkaluja, joiden avulla vektorigrafiikoita on helpompi käyttää.
 
This study discusses reasons for the lack of adoption of vector graphics in videogames. In addition, some games that do use vector graphics are presented. Despite the benefits of vector graphics over raster graphics, their usage has many problems such as performance, the lack of game engine support and artistic limitations. Vector graphics are constantly developed in attempt to overcome these problems by increasing the performance and offering tools for more accessible use.
 
Keywords
vektorigrafiikka videopelit pelit SVG grafiikka peligrafiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195219

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä 

    Keränen, Emil (2018)
    Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ...
  • Maaston proseduraalisen generoinnin menetelmät videopeleissä ja niiden kontrolloitavuus 

    Lammi, Mika (2022)
    Pelimaailmojen proseduraalinen luonti vähentää sisällön tuottamiseen kuluvia kustannuksia. Tutkielmassa käydään läpi videopeleissä käytettyjä proseduraalisia maastonluontimenetelmiä ja arvioidaan niiden kontrolloitavuutta. ...
  • Äärellisten automaattien käyttö pelien tekoälyissä, niiden rajoitukset sekä mahdollisuudet 

    Rahkola, Juha-Matti (2019)
    Tämä kanditutkielma on kirjallisuuskatsaus jossa aineistoihin perustuen selvitän äärellisten automaattien käyttöä pelien tekoälyissä, niiden rajoituksia sekä mahdollisuuksia.
  • Kelluvuuden mallintaminen videopeleissä 

    Tenhunen, Juuso (2019)
    Nesteiden fysiikan ja kelluvuuden mallintaminen on laskennallisesti hyvin vaativaa. Kelluvuutta sovellettaessa videopelien ympäristöön vaaditaan simulaatiolta realistisuuden lisäksi reaaliaikaista suorituskykyä. Tämä ...
  • Matchmaking-järjestelmät videopeleissä 

    Karppinen, Paavo (2021)
    Ottelunmuodostuksella (matchmaking) tarkoitetaan tapaa valita pelaajat pelaamaan ottelua. Taitoihin perustuva matchmaking ei ole enää nykyaikana ainoa mahdollinen järjestelmä vaan parempia vaihtoehtoja on saatavilla, kuten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre