University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana

Thumbnail
View/Open
756.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laalo, Terhi |
Ojala, Camilla
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen seurantajakson aikana. Tutkittavista suurin osa muodosti tutkimuksen koeryhmän ja osallistui MALTTI- tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutusinterventioon. Tutkimus toteutettiin tilastollisin menetelmin. Aineisto kerättiin tietyistä Etelä-, Keski- ja Itä- Suomen alakouluista Niilo Mäki Instituutin järjestämän SELDI- hankkeen puitteissa. Aineiston keräämisessä käytettiin BERS-, SDQ- ja KESKY- kyselylomakkeita. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Tutkimus osoitti, että eri vastaajaryhmien käsitykset oppilaista muuttuivat pääosin samansuuntaisesti riippumatta siitä, kuuluiko oppilas koe- vai kontrolliryhmään. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että intervention myönteinen tai kielteinen sujuminen muuttaa opettajien käsityksiä oppilaiden ongelmista ja oppilaiden omia käsityksiä vahvuuksistaan samalla tavalla myönteisesti tai kielteisesti. Tuloksista ilmeni myös, että eri vastaajaryhmien käsitysten muutoksilla ei juuri ollut yhteyttä toisten vastaajaryhmien käsitysten muutoksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että intervention sujumisella on vaikutus opettajan suhtautumiseen oppilaaseen. Esimerkiksi hyvin sujunut interventio voi muuttaa opettaja-oppilas vuorovaikutussuhdetta myönteisemmäksi. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta että, interventiojakson aikana saadun palautteen avulla oppilaan itsearviointitaidot voivat muuttua realistisemmiksi. ...
Keywords
oppilaat opettajat interventio vanhemmat tarkkaavaisuus käsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195206

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa? 

    Nurmi, Meri (2017)
    Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ...
  • Hyvä oppimisympäristö : oppilaiden, vanhempien ja opettajien hyvyyskäsitysten kohtaaminen peruskoulussa 

    Piispanen, Maarika (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008)
  • Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista 

    Jykylä, Sanna (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ...
  • Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä 

    Luotola, Eija (2021)
    Nykypäivänä valmistuu uusia avoimia oppimisympäristöjä, jotka haastavat oppilaita ja opettajia uuteen toimintakulttuuriin ja -tapoihin. Siitä mitä se aiheuttaa lapsille, joilla on tarkkaavuuden pulmaa, on vielä varsin ...
  • Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä 

    Ruostetsaari, Satu (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä. Tavoitteena on selvittää, mitkä asiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrjään jäämisen taustalla. T ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre