“Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen seurantajakson aikana. Tutkittavista suurin osa muodosti tutkimuksen koeryhmän ja osallistui MALTTI- tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutusinterventioon. Tutkimus toteutettiin tilastollisin menetelmin. Aineisto kerättiin tietyistä Etelä-, Keski- ja Itä- Suomen alakouluista Niilo Mäki Instituutin järjestämän SELDI- hankkeen puitteissa. Aineiston keräämisessä käytettiin BERS-, SDQ- ja KESKY- kyselylomakkeita. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Tutkimus osoitti, että eri vastaajaryhmien käsitykset oppilaista muuttuivat pääosin samansuuntaisesti riippumatta siitä, kuuluiko oppilas koe- vai kontrolliryhmään. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että intervention myönteinen tai kielteinen sujuminen muuttaa opettajien käsityksiä oppilaiden ongelmista ja oppilaiden omia käsityksiä vahvuuksistaan samalla tavalla myönteisesti tai kielteisesti. Tuloksista ilmeni myös, että eri vastaajaryhmien käsitysten muutoksilla ei juuri ollut yhteyttä toisten vastaajaryhmien käsitysten muutoksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että intervention sujumisella on vaikutus opettajan suhtautumiseen oppilaaseen. Esimerkiksi hyvin sujunut interventio voi muuttaa opettaja-oppilas vuorovaikutussuhdetta myönteisemmäksi. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta että, interventiojakson aikana saadun palautteen avulla oppilaan itsearviointitaidot voivat muuttua realistisemmiksi.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195206Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share