Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoilanen, Panu
dc.contributor.authorKukkamäki, Matti
dc.date.accessioned2018-12-14T07:17:45Z
dc.date.available2018-12-14T07:17:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60607
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia ovat suomalaisten piensijoittajien erityisen hyvin muistamat sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemukset. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia tunteita näiden käyttäjäkokemusten aikana koetaan, millaisten psykologisten tarpeiden tyydyttämisen nämä käyttäjäkokemukset mahdollistavat, millaisena piensijoittajat näkevät sijoituspäätöksenteossa käytettyjen ohjelmistojen tuoteluonteen sekä millaisessa kontekstissa nämä käyttäjäkokemukset muodostuvat. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidusti 10 suomalaista piensijoittajaa. Aineistolle suoritettiin teoria- ja aineistolähtöisyyttä yhdistelevä sisällönanalyysi. Tutkielmassa selvisi, että suomalaisten piensijoittajien erityisen hyvin muistamat sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemukset ovat kokonaisuutena arvioiden positiivisia. Niiden aikana koetaan eniten positiivisia korkean kontrollin tunteita, kuten innokkuutta, mielihyvää, tyytyväisyyttä ja kiinnostusta, mutta niihin sisältyy myös negatiivisia tunteita, kuten epävarmuutta. Tunteiden kokeminen keskittyy erityisesti kuuteen vaiheeseen. Sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemukset mahdollistavat erityisesti piensijoittajien itsetunnon, kyvykkyyden ja autonomian tarpeiden tyydyttämisen. Piensijoittajat arvioivat sijoituspäätöksentekoon käyttämänsä ohjelmistot kokonaisuudessaan hyviksi. Tyypillisimmin he liittävät näiden ohjelmistojen hedoniseen laatuun vaivattomuuden, kattavuuden, ammattimaisuuden ja tavanomaisuuden piirteet. Keskeisimmiksi pragmaattisiksi piirteiksi osoittautuivat selkeys, käytännöllisyys, helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus, edullisuus, hyödyllisyys, sujuvakäyttöisyys ja inhimillisyys. Piensijoittajat suhtautuvat ohjelmistoihin välineinä sijoituspäätöksenteon mahdollistamalle tarpeiden tyydyttämiselle ja siitä seuraavalle henkiselle hyvinvoinnille. Heidän erityisen hyvin muistamansa sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemuksensa muodostuvat tyypillisimmin heidän ollessaan yksin kotona tietokoneellaan suorittaen kerralla korkeintaan muutaman sijoituspäätöksentekoon kuuluvan aktiviteetin. He keskittyvät tavallisesti yksinomaan sijoituspäätöksentekoon eivätkä tee samalla muuta. Laajemmalla yhteiskunnassa käytävällä keskustelulla ei koeta olevan juurikaan vaikutusta näihin käyttäjäkokemuksiin, mutta erityisesti ystävät saattavat vaikuttaa piensijoittajien ohjelmistoista muodostamiin tuoteluonteen kuviin.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to find out about the user experiences of investment decision making experienced by Finnish small investors. The research task is to find about the emotions small investors feel during these user experiences, to find out what psychological needs do these user experiences enable to fulfill, to find out how do small investors perceive the product character of software and to find out in what kind of contexts do these user experiences happen. The material used in this thesis was collected by interviewing 10 Finnish small investors in semi-structured interviews. The material was analyzed with content analysis method that combined theory-driven and data-driven approaches. The results showed that the particularly well remembered investment decision making user experiences of Finnish small investors are by and large positive and mainly positive high control emotions, such as enthusiasm, pleasure, satisfaction and interest, are felt during them, but also some negative emotions are often present, such as insecurity. Feeling of emotions concentrates especially on certain phases of investment decision making user experiences. Self-esteem, competence and autonomy were the three most salient needs fulfilled by investment decision making user experiences. The aggregate evaluations of the software that small investors used during these user experiences were solely good. The most salient attributes of hedonic quality were easiness, inclusiveness, professionalism and commonplaceness. The most salient attributes of pragmatic quality were clarity, practicality, ease of use, simplicity, cheapness, usefulness, smoothness and humanity. Finnish small investors see the software products they use mainly as vehicles to obtain mental well-being by fulfilling psychological needs through investment decision making. Particularly well remembered investment decision making user experiences of Finnish small investors happened usually when they were at home using their own computer alone and solely focusing on tops couple phases of investment decision making process. According to Finnish small investors the general discourse of the society does not have much influence on investment decision making user experiences, but especially friends might affect the way small investors perceive the apparent product character of the software they use.en
dc.format.extent158
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersijoituspäätöksenteko
dc.subject.otherpiensijoittaja
dc.titleTunteet, tarpeet, tuoteluonteen kuva ja konteksti suomalaisten piensijoittajien sijoituspäätöksenteon erityisen muistettavissa käyttäjäkokemuksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812145118
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojenkäsittelytiedefi
dc.contributor.oppiaineComputer Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoarvopaperikauppa
dc.subject.ysosijoittajat
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoohjelmistot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot