Suomalaisten sinfoniaorkesterien kaanon ja ohjelmistoprofiili 2010-luvulla
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten sinfoniaorkesterien kaanonia ja ohjelmistoprofiilia 2010-luvulla. Suomalaisten orkesterien esittämistä ohjelmistoista ei ole olemassa paljoakaan aiempia selvityksiä, mutta sellainen tarjoaa paitsi pohjamateriaalia historioitsijoille, myös parhaimmillaan konkreettista reflektointipohjaa orkesterien toiminnan jatkokehittämisille. Taiteiden vakiintuneita valiojoukkoja tavataan kutsua kaanoniksi, joten erityisesti kaanonin selvittäminen tuli tutkimuksen osalta kysymykseen.
Tutkimus on luonteeltaan pääasiassa laadullinen, sisältäen tilastoinnin osalta myös määrällisiä piirteitä; tutkimus toteutettiin induktiivista eli aineistolähtöistä metodia soveltaen ja se sisältää myös eksploratiivisia piirteitä. Tutkimus rajattiin 22:een suomalaiseen sinfoniseen musiikkiin keskittyvään orkesteriin, joiden vuosina 2010-19 esittämistä ohjelmistoista koostettiin pohjatilasto, joka oli muunneltavissa yhä uusiin alatilastoihin. Erilaisia ohjelmiston muuttujia selvitettäessä eräänlaisena kommentaattorina ja vertailukohtana toimi aiempi vastaava tutkimus 1990-luvulta.
Tutkimus osoittaa, että suomalaisten sinfoniaorkesterien 2010-luvun kaanon oli rakenteeltaan hyvinkin traditionaalinen ja perinteeseen pitäytyvä, mutta orkesterien ohjelmistoprofiileissa oli enemmänkin hajontaa ja vaihtelua, yksittäisten orkesterien osalta rohkeitakin poikkeamia valtavirrasta. Tutkimus osoittaa toisaalta myös orkesterien ohjelmistojen jatkuvan selvittämisen ja uudelleenarvioinnin tarpeellisuuden.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29509]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yleisötyö suomalaisten sinfoniaorkestereiden toiminnan muotona
Hakala, Miika (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yleisötyötä suomalaisten sinfoniaorkestereiden näkökulmasta. Ylipäätään taide- ja kulttuurilaitosten yleisötyöstä on aiemmin rakennettu laaja-alaista tieteellistä ymmärrystä eri ... -
Tango Suomessa
Kärjä, Antti-Ville; Åberg, Kai (Jyväskylän yliopisto, 2012)Tangomusiikki ilmiöineen on keskeinen osa suomalaista musiikkikulttuuria. Suomeen tango rantautui jo vuonna 1913, mutta varsinaiseen roihuun tango ilmiönä leimahti 1950- ja 1960-luvuilla. Suomalainen tango on leimautunut ... -
Mikä Jyväskylä Sinfonian konserteissa kiinnostaa? : sosiologinen ja esteettinen näkökulma yleisön konserttikokemuksen rakentumiseen
Siltainsuu, Heini (2011)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylä Sinfonian kevään 2009 neljän konsertin yleisöjä. Perusteellisen yleisöprofiilin lisäksi tarkoituksena oli kartoitettaa, mitä konsertit kuulijoilleen merkitsevät. Osana tätä kysyttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.