Tunteet, tarpeet, tuoteluonteen kuva ja konteksti suomalaisten piensijoittajien sijoituspäätöksenteon erityisen muistettavissa käyttäjäkokemuksissa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia ovat suomalaisten piensijoittajien erityisen hyvin muistamat sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemukset. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia tunteita näiden käyttäjäkokemusten aikana koetaan, millaisten psykologisten tarpeiden tyydyttämisen nämä käyttäjäkokemukset mahdollistavat, millaisena piensijoittajat näkevät sijoituspäätöksenteossa käytettyjen ohjelmistojen tuoteluonteen sekä millaisessa kontekstissa nämä käyttäjäkokemukset muodostuvat. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidusti 10 suomalaista piensijoittajaa. Aineistolle suoritettiin teoria- ja aineistolähtöisyyttä yhdistelevä sisällönanalyysi. Tutkielmassa selvisi, että suomalaisten piensijoittajien erityisen hyvin muistamat sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemukset ovat kokonaisuutena arvioiden positiivisia. Niiden aikana koetaan eniten positiivisia korkean kontrollin tunteita, kuten innokkuutta, mielihyvää, tyytyväisyyttä ja kiinnostusta, mutta niihin sisältyy myös negatiivisia tunteita, kuten epävarmuutta. Tunteiden kokeminen keskittyy erityisesti kuuteen vaiheeseen. Sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemukset mahdollistavat erityisesti piensijoittajien itsetunnon, kyvykkyyden ja autonomian tarpeiden tyydyttämisen. Piensijoittajat arvioivat sijoituspäätöksentekoon käyttämänsä ohjelmistot kokonaisuudessaan hyviksi. Tyypillisimmin he liittävät näiden ohjelmistojen hedoniseen laatuun vaivattomuuden, kattavuuden, ammattimaisuuden ja tavanomaisuuden piirteet. Keskeisimmiksi pragmaattisiksi piirteiksi osoittautuivat selkeys, käytännöllisyys, helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus, edullisuus, hyödyllisyys, sujuvakäyttöisyys ja inhimillisyys. Piensijoittajat suhtautuvat ohjelmistoihin välineinä sijoituspäätöksenteon mahdollistamalle tarpeiden tyydyttämiselle ja siitä seuraavalle henkiselle hyvinvoinnille. Heidän erityisen hyvin muistamansa sijoituspäätöksenteon käyttäjäkokemuksensa muodostuvat tyypillisimmin heidän ollessaan yksin kotona tietokoneellaan suorittaen kerralla korkeintaan muutaman sijoituspäätöksentekoon kuuluvan aktiviteetin. He keskittyvät tavallisesti yksinomaan sijoituspäätöksentekoon eivätkä tee samalla muuta. Laajemmalla yhteiskunnassa käytävällä keskustelulla ei koeta olevan juurikaan vaikutusta näihin käyttäjäkokemuksiin, mutta erityisesti ystävät saattavat vaikuttaa piensijoittajien ohjelmistoista muodostamiin tuoteluonteen kuviin.
...
The purpose of this thesis is to find out about the user experiences of investment decision making experienced by Finnish small investors. The research task is to find about the emotions small investors feel during these user experiences, to find out what psychological needs do these user experiences enable to fulfill, to find out how do small investors perceive the product character of software and to find out in what kind of contexts do these user experiences happen. The material used in this thesis was collected by interviewing 10 Finnish small investors in semi-structured interviews. The material was analyzed with content analysis method that combined theory-driven and data-driven approaches. The results showed that the particularly well remembered investment decision making user experiences of Finnish small investors are by and large positive and mainly positive high control emotions, such as enthusiasm, pleasure, satisfaction and interest, are felt during them, but also some negative emotions are often present, such as insecurity. Feeling of emotions concentrates especially on certain phases of investment decision making user experiences. Self-esteem, competence and autonomy were the three most salient needs fulfilled by investment decision making user experiences. The aggregate evaluations of the software that small investors used during these user experiences were solely good. The most salient attributes of hedonic quality were easiness, inclusiveness, professionalism and commonplaceness. The most salient attributes of pragmatic quality were clarity, practicality, ease of use, simplicity, cheapness, usefulness, smoothness and humanity. Finnish small investors see the software products they use mainly as vehicles to obtain mental well-being by fulfilling psychological needs through investment decision making. Particularly well remembered investment decision making user experiences of Finnish small investors happened usually when they were at home using their own computer alone and solely focusing on tops couple phases of investment decision making process. According to Finnish small investors the general discourse of the society does not have much influence on investment decision making user experiences, but especially friends might affect the way small investors perceive the apparent product character of the software they use.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29657]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Intentiolähtöinen lähestymistapa käytettävyyttä koskevien vaatimusten määrittelyyn : kuluttajamarkkinoille suunnatun innovatiivisen ohjelmistotuotteen vuorovaikutussuunnittelu
Lamminen, Juha (University of Jyväskylä, 2012) -
Suomalaisten sinfoniaorkesterien kaanon ja ohjelmistoprofiili 2010-luvulla
Tähkäpää, Aapo (2022)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten sinfoniaorkesterien kaanonia ja ohjelmistoprofiilia 2010-luvulla. Suomalaisten orkesterien esittämistä ohjelmistoista ei ole olemassa paljoakaan aiempia selvityksiä, mutta ... -
Learning games and children's user experience : the effects of context
Lehtiharju, Merja (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, onko lasten käyttäjäkokemuksissa eroja heidän pelatessa digitaalista peliä kahdessa eri kontekstissa. Käyttäjäkokemuk-sia selvitettiin myös tarkastelemalla pelaajien flow kokemuksia. ... -
Kontekstiin perustuvan älypuhelinviestinnän käyttäjäkokemus
Humala, Helena (2016)Älypuhelinten sekä niihin saatavien sovellusten ja internetpalveluiden yleistet-tyä saatavillamme oleva tietomäärä on kasvanut valtavasti. Suurin osa tiedosta on kuitenkin yksilön kannalta turhaa ja olennainen tieto hukkuu ... -
Student intention to engage in leisure-time physical activity : The interplay of task-involving climate, competence need satisfaction and psychobiosocial states in physical education
Battista, Rossana Di; Robazza, Claudio; Ruiz, Montse C.; Bertollo, Maurizio; Vitali, Francesca; Bortoli, Laura (Sage, 2019)Grounded in achievement goal theory and basic psychological needs theory, the aim of this study was to examine the impact of the interaction of perceived motivational climate in physical education with psychological needs ...