Kontekstiin perustuvan älypuhelinviestinnän käyttäjäkokemus
Älypuhelinten sekä niihin saatavien sovellusten ja internetpalveluiden yleistet-tyä saatavillamme oleva tietomäärä on kasvanut valtavasti. Suurin osa tiedosta on kuitenkin yksilön kannalta turhaa ja olennainen tieto hukkuu helposti epä-olennaisen tiedon joukkoon. Viestinnän parempi kohdentaminen olisi sekä yksi-lön että tiedonjakelijan etu. Yksi tapa tehostaa viestintää on kontekstisidonnai-suus, jolloin viestintä perustuu tilanteeseen, jossa käyttäjä kulloinkin on. Kon-tekstin tunnistamiseen käytetään helposti saatavilla olevaa aika- ja paikkatietoa sekä yksilön mahdollisesti antamia muita tietoja, kuten demografisia tietoja tai kiinnostuksen kohteita. Kontekstitiedon kerääminen pakottaa pohtimaan yksi-tyisyyttä. Mitä tietoa käyttäjä on valmis antamaan itsestään ja kenelle? Voiko käyttäjä olla varma mihin hänestä kerättyjä tietoja käytetään?
Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää käyttäjien suhtautumista konteksti-tietoisiin älypuhelinsovelluksiin, joiden tarkoituksena on tarjota käyttäjälle tietoa perustuen aika- ja paikkatietoon sekä liikkeen tunnistukseen. Tutkimus suoritet-tiin internetissä julkaistuna kyselytutkimuksena ja se suunnattiin Suomessa asu-ville suomenkielentaitoisille henkilöille. Kysely koostui taustatietokysymyksistä, skenaario-osuudesta ja teknologian hyväksymismalliin perustuvasta osiosta. Teknologian hyväksymismallista on olemassa lukuisia erilaisia johdannaisia ja eri tilanteisiin tarkoitettuja versioita, joiden pohjalta muodostettiin tähän tutki-mukseen sopiva malli. Skenaario-osuudessa vastaajat arvioivat kuinka hyödyl-liseksi he kokivat määrätyt älypuhelinsovelluksen tarjoamat palvelut skenaarion mukaisessa tilanteessa.
Tulosten mukaan skenaariot koettiin pääosin hyödyllisiksi, mutta myös so-velluksen hallittavuus koettiin tärkeäksi käyttötodennäköisyyden kannalta. Taustatiedoilla ei ollut juurikaan vaikutusta skenaarioiden hyödylliseksi koke-miseen. Mukautettu teknologian hyväksymismalli testattiin ja tulosten todettiin tukevan mallia. Sen mukaan sovelluksen koettu hyödyllisyys ja helppokäyttöi-syys vaikuttavat asenteeseen teknologiaa kohtaan, joka yhdessä luottamuksen kanssa vaikuttaa edelleen todennäköisyyteen käyttää sovellusta. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Arena Partners Oy.
...
A large amount of information has been available since smartphones, applica-tions and internet services have become common. However, most of the infor-mation available is unnecessary in the individual's point of view and essential information easily get lost because of non-essential information. Better commu-nication should benefit both the individual and the service provider. One way to improve communication is contextuality, whereby the communication is based on a situation where the user happens to be. A context can be easily rec-ognized by location and time information provided by users device or other in-formation provided by the user, such as demographic information or points of interest. Gathering information forces us to consider privacy. What kind of in-formation the user is willing to give of themselves and to whom? Can the user be sure of what information is gathered and who is using that information?
The aim of this study was to find out how users experience the smartphone applications that provides information based on time and location, as well as de-tection of movement. The study was conducted as a survey published on the in-ternet and it was intended for Finnish speaking persons living in Finland. The questionnaire included background questions, scenario-based questions and questions based on technology acceptance model. There are a number of different derivatives considering Technology acceptance model. Most suitable models were chosen as the basis for the model used in this study. In scenario-based sec-tion respondents rated how useful they felt certain services offered by the smartphone application on the situation given by the scenario.
The results shows that the scenarios were considered mostly useful, but also manageability was considered important in terms of the probability of use. The background information did not have much effect on how useful scenarios were considered. The technology acceptance model used in this study was tested and the results were found to support the model. Application's perceived usefulness and ease of use affect the attitude towards technology, which together with the trust continues to affect the probability of using the application. The study was commissioned by Arena Partners Oy.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Linguistic recycling : The process of quoting in increasingly mediatized settings
Haapanen, Lauri; Perrin, Daniel (John Benjamins, 2020)“She said that he said that they said…” – This issue of the AILA Review focuses on practices of quoting by which language is recycled in new contexts, transgressing formerly clear boundaries in environments of increasing ... -
Matkailun mobiilipalveluiden käyttöaikomukseen vaikuttavat tekijät : case Rautalammin ja Konneveden matkailualue
Salonen, Maria (2016)Matkailun mobiilipalveluita on kehitetty moniin eri käyttötarkoituksiin ja nii-den pyrkimyksenä onkin tehdä matkailusta helpompaa ja mukavampaa mat-kailijalle. Käyttäjillä on kuitenkin paljon erilaisia vaatimuksia ja ... -
"Kerran muistetaan niitä, jotka kirjoittivat historiaa verellään" : poliittinen ideologisuus Elvi Sinervon runokokoelmassa Pilvet
Saarinen, Eetu (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Elvi Sinervon Pilvet-runokokoelman poliittista ideologisuutta ja sen runoissa ilmenevää historiallisen ja yhteiskunnallisen kontekstin kommentointia. Työläiskirjailijana tunnettu ... -
Lajien synty : tekstilaji kielitieteen semioottisessa metateoriassa
Nieminen, Tommi (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Lost or not? : designing and evaluating user interfaces of mobile map services : the viewpoint of supporting users' location awareness
Kuparinen, Liisa (University of Jyväskylä, 2016)The motivation for this thesis arose from the problem of people getting lost, both with and without mobile maps. I will answer a primary research question: 1) How can we support users’ location awareness with mobile ...