dc.contributor.advisor | Rantanen, Johanna | |
dc.contributor.author | Lahtiola, Johanna | |
dc.contributor.author | Muhonen, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2018-12-14T07:13:47Z | |
dc.date.available | 2018-12-14T07:13:47Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60606 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan näitä taitoja. Tutkimus pohjautuu Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2016–2017 toteutettuun Onko hoppu? -seurantakyselytutkimukseen, jossa tutkittiin opiskelijoiden hyvinvointia, opinnoista palautumista sekä urahallinta- ja suunnittelutaitoja. Kyselytutkimuksen pohjalta toteutettiin kehittämistutkimus ryhmämuotoisena ohjausinterventiona. Intervention tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden urasuunnittelutaitoja ja työelämävalmiuksia.
Tutkimus on laadullinen, ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja narratiivisella analyysilla. Aineisto koostuu interventioon osallistuneiden (n = 20) alkuhaastatteluista ja loppuhaastattelukirjoitelmista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että interventioon osallistuneet kaipasivat
ohjausta itsetutkiskeluun, urasuunnitteluun, työmarkkinoiden kartoittamiseen, työn hakemiseen ja verkostoitumiseen. Intervention vaikuttavuutta arvioitaessa tuloksista ilmeni kolme ryhmää: Hyötyjät (30%), Säilyjät (50%) ja Pettyjät (20%). Hyötyjien ryhmässä osallistujien odotukset ylittyivät, Säilyjien ryhmässä odotuksiin vastattiin ja Pettyjien osalta interventio ei vastannut odotuksiin. Jokainen ryhmä jakautui vielä kahteen tyyppiin sen perusteella, kuinka suuret odotukset
osallistujilla ennen interventiota oli. Tutkimuksen tulosten pohjalta interventiota voidaan pitää vaikuttavana,
sillä 80% osallistuneista hyötyi interventiosta. Lisäksi monien osalta interventio onnistui kehittämään taitoja, joita osallistujat eivät intervention alussa edes odottaneet. Tulokset osoittavat myös, että korkeakoulujen tarjoamalla uraohjauksella on tarvetta ja merkitystä opiskelijoiden elämänsuunnittelun ja työelämään valmistautumisen kannalta. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | korkeakouluohjaus | |
dc.title | Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812145116 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | työelämävalmiudet | |
dc.subject.yso | urasuunnittelu | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |