Kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli on mielekäs ja positiivinen tapa oppia : opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä salibandyn lajitaitojen oppimisesta pelillisesti opetettaessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös opiskelijan omaa näkemystä siitä, kehittyivätkö opiskelijan salibandyn lajitaidot tutkimusjakson aikana. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi miten kognitiivinen liikuntataitojen oppimisen malli kehittää liikunnallisen taidon oppimista, vaikkakin kyseisessä oppimisen mallissa pääpaino on pelin ymmärtämisessä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijan oma motivaatio heijastui lajitaitojen oppimiseen pelillisesti opetettaessa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Laadullisen tutkimuksen tutkimusstrategiaksi muodostui tapaustutkimus.
Tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnanohjauksen peruskurssin opiskelijoiden käsityksiä tutkimuskysymyksen mukaisesti (N=10). Tutkimusjoukon tutkimuslajiksi valikoitui salibandy. Salibandy soveltuu hyvin liikuntamuodoksi opiskelijaryhmälle ja tätä kautta myös tutkimuslajiksi. Tutkimuksen opetustuntien sisältöä ja teemaa koostettiin tarkoituksenmukaisesti pelilliseen suuntaan.
Jokaisella opetustunnilla hyödynnettiin tiettyä pelillistä ja lajitaidollista teemaa. Tutkimuksen opetustunnit oli rakennettu seitsemän opetuskerran kokonaisuudeksi. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 Eerikkilän Urheiluopistolla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden käsitykset pelillisestä opetusmenetelmästä olivat positiivisesti suuntautuneita. Opiskelijat kokivat pelillisen toiminnan opetustunneilla mukavana, monipuolisena ja osallistavana. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että opiskelijoiden käsitykset omien taitojen kehittymisestä vaihtelivat opiskelijakohtaisesti. Suurin osa opiskelijoista ei kokenut omien salibandyn lajitaitojensa kehittyneen suoranaisesti tutkimusjakson aikana. Kognitiivinen taitojen oppimisen malli koettiin kuitenkin mielekkääksi ja positiiviseksi tavaksi oppia lajitaitoja. Opiskelijoiden käsityksien mukaan pelilliset taidot kehittyivät lajitaitoja enemmän, mikä on oleellista juuri kognitiivisen taidon oppimisen mallissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Salibandyn Miniopintopäivät: Oppilas on temppua tärkeämpi : ekologinen dynamiikka liikunnanopetuksessa
Kalaja, Sami; Lamu, Miikka (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024) -
Sami Kalaja & Teppo Kalaja: Kehonhallinta - liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu
Huhtiniemi, Mikko (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2022)Liikuntatieteiden tohtorit, veljekset Sami ja Teppo Kalaja ovat liikunnan, urheilun, valmentamisen ja opettamisen jättiläisiä. Heidän yhteensä 80 vuoden kokemuksensa kehonhallinnan oppimisesta ja opettamisesta on nyt ... -
”Niin siis nimenomaan, semmoinen tavallaan rohkeus kokeilla ja katsoa että no mitäs tässä tapahtuu” : aloittavien opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa – fenomenografinen tutkimus
Franicevic, Marko (2023)Verkkopainotteinen opiskelu on viime vuosina lisääntynyt runsaasti pedagogisten ratkaisujen muuttuessa, teknologian kehittyessä ja yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaessa. Suomessa käynnistyi ensimmäinen verkkopainotteinen ... -
Differentiaalioppiminen salibandyn haltuunoton ja syötön opetusmenetelmänä
Jokinen, Markus; Kalapudas, Eetu (2022)Tavoitteet liikuntataitojen opetuksessa koostuvat suurelta osin liikuntataitojen oppimisesta. Taitoja on mahdollista opettaa eri tavoin. Oppimistuloksen kannalta tärkeintä on löytää sellainen menetelmä, joka kehittää oppijaa ... -
Valmentajien käsityksiä taidon oppimisesta ja motoristen perustaitojen merkityksestä muodostelmaluistelussa
Poranen, Tiina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä valmentajilla on taidon oppimisesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä muodostelmaluistelussa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten valmentajat ...