Valmentajien käsityksiä taidon oppimisesta ja motoristen perustaitojen merkityksestä muodostelmaluistelussa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä valmentajilla on taidon
oppimisesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä muodostelmaluistelussa. Lisäksi haluttiin
selvittää, miten valmentajat edistävät taitojen oppimista valmennustilanteissa ja, millä tavoin
motoristen perustaitojen merkitys näyttäytyy lajiharjoittelussa. Suomalainen
valmennuskulttuuri elää murrosvaiheessa, jossa vanhat valmennusmetodit joutuvat uudelleen
arvioitaviksi. On merkittävää selvittää, millaisia käsityksiä valmentajilla on taitojen
oppimisesta, joka on hyvin keskeistä varhaisen erikoistumisen lajissa, kuten
muodostelmaluistelussa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yleisimmin käytettyjen motorisen oppimisen
määritelmien ympärille sekä uusimpiin taidon oppimista käsitteleviin teorioihin, kuten
ekologiseen dynamiikkaan ja nonlineaariseen pedagogiikkaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimuksen aineisto muodostui
viiden muodostelmaluisteluvalmentajan puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Aineiston
analyysi toteutettiin hyödyntämällä fenomenografista analyysiä sekä sisällönanalyysiä.
Valmentajien käsitykset taidon oppimisesta jakautuivat harjoitteluun, tiedostettuun ja
tiedostamattomaan oppimiseen, progressiiviseen oppimisprosessiin sekä oppimisen
tunnusmerkkeihin. Lisäksi yksilöllisten erojen ja oppimisympäristön nähtiin olevan yhteydessä
taitojen oppimiseen. Taitojen oppimista pyrittiin edistämään näytöillä ja mielikuvilla,
vaihtelevilla palautteenantomenetelmillä, monipuolisella harjoittelulla, yksilöllisen kehityksen
huomioimisella ja valmennuksen suunnittelulla. Motoristen perustaitojen merkitys puolestaan
näyttäytyi lajiharjoittelun sisällöissä, yleisen liikuntakyvykkyyden kannalta ja kauden
jaksotuksessa.
Lapsuusvaiheen harjoittelussa tulisi huomioida monipuolisuus ja motoristen perustaitojen
harjoittaminen. Lisäksi valmentajien tulisi huomioida taitojen oppimisen yksilölliset erot,
progressiivisuus ja siirtovaikutus. Varhaisella erikoistumisella muodostelmaluisteluun ei tämän
tutkimuksen valossa nähty merkittävää haittaa lapsen kasvulle ja kehitykselle. Valmentajat
kuitenkin tiedostivat riskin motoristen perustaitojen epätasaiselle harjoittelulle ja
kehittymiselle. Tämä tutkimus tuo esille valmentajien erilaisia käsityksiä taidon oppimisesta
sekä pohdintaa tulevaisuuden lajivalmennuksesta muodostelmaluistelussa.
...
The aim of this study was to investigate what kind of perceptions coaches have about skill
acquisition in synchronized skating. In addition, the purpose was also to find out how coaches
promote skill acquisition in training situations and how the relevance of fundamental movement
skills was shown in sport-specific training. Finnish coaching culture is changing and therefore
old coaching methods have to be re-evaluated. It is important to investigate what kind of
perceptions coaches have about skill acquisition, which is in the main focus in a sport of early
specialization, such as synchronized skating.
The theoretical framework of this study was built around the most commonly used definitions
of skill acquisition and motor learning as well as the theories of skill acquisition, such as
ecological dynamics and nonlinear pedagogy.
The study was conducted using qualitative research methods. The research data consisted of
semi-structured interviews by five synchronized skating coaches in Finland. The data was
analysed by using phenomenographic analysis and content analysis.
The coaches' perceptions of skill acquisition were divided into a practice, a conscious and
unconscious learning, a progressive learning process, and characteristics of learning. In
addition, individual differences and the learning environment were seen to be connected to the
skill acquisition. The skill acquisition was promoted with demonstrations and imaginations,
varied feedback methods, variations of training, consideration of individual development and
planning. The importance of fundamental movement skills was shown in the content of sport
training, physical capacity, and periods of a season.
Versatility and the practice of fundamental movement skills should be taken into account in
childhood training. In addition, coaches should take into account children`s individual
differences, progressivity and transfer. In this study, early specialization in synchronized
skating was not seen to have any significant harm to the children`s growth and development.
However, the coaches were aware that there is a risk of fundamental movement skills
development if the training does not include manipulative movement skills. This study
demonstrated the coaches' different perceptions of skill acquisition and reflection on the future
of sport coaching in synchronized skating.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Odotitko sinä minua?" : ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin
Joro, Annemari; Liukkonen, Sirpa (2016)TIIVISTELMÄ Liukkonen, Sirpa ja Joro, Annemari 2016. ”Odotitko sinä minua?” Ekaluokkalaisten motoristen perustaitojen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen tukeminen liikuntaintervention keinoin. Liikuntakasvatuksen ... -
Motoristen perustaitojen yhteydet matematiikan oppimistuloksiin alakoulun kolmasluokkalaisilla
Mäntylä, Tanja (2021)Fyysinen aktiivisuus ja kestävyyskunto ovat tutkimusten mukaan yhteydessä akateemiseen osaamiseen, mutta motoristen perustaitojen yhteyttä akateemiseen osaamiseen on tutkittu vähemmän. Tutkielmassa selvitettiin ovatko ... -
Kolmasluokkalaisten motoristen perustaitojen ja fyysisen kunnon yhteydet koettuun fyysiseen toimintakykyyn
Rintala, Antti; Peltonen, Jussi (2021)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten motoristen perustaitojen ja fyysisen kunnon yhteyksiä koettuun fyysiseen toimintakykyyn. Lisäksi tarkasteltiin äidin koulutustaustan, oppilaan sukupuolen sekä ... -
Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
Kinnunen, Mika; Rahomäki, Eero (2011)Kinnunen, Mika & Rahomäki, Eero 2011. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivi-suuden kehittyminen yläkoulun aikana. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 97 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida peruskoulun ... -
Pihatrampoliini lasten motoristen perustaitojen kehittäjänä
Viitamaa, Kirsi (2014)Viitamaa Kirsi (2014). Pihatrampoliini lasten motoristen perustaitojen kehittäjänä. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 65 s., 2 liitettä. Varhaislapsuus on ihmisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.