dc.contributor.advisor | Pajunen, Kalle | |
dc.contributor.author | Rantala, Taina | |
dc.date.accessioned | 2018-12-11T06:33:30Z | |
dc.date.available | 2018-12-11T06:33:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60544 | |
dc.description.abstract | Vahva organisaatiokulttuuri näyttäytyy organisaation jäsenten kykynä ottaa käyttöön yhteisiä
tavoitteita ja toimintatapoja työn arjessa. Tämä vahvuus näkyi Gösta Serlachius-museoiden
työntekijöiden ja johdon kokemuksissa. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on tietoisesti luonut
yhteistä identiteettiä, yhteisesti jaettua tarinaa museon historiasta ja kaikki haastatellut kokivat
olevansa Serlachius-museolaisia. Arvoja ei ole kirjattu julkituotuun strategiaan, mutta moni
mainitsi taidesäätiön arvoksi Serlachius-laadun. Organisaatiossa tiimimäinen ja
moniammatillinen työskentely sekä toisia arvostava työskentelytapa luo organisaatiokulttuurin,
jossa yksilöt pystyvät toimimaan luovasti toisiaan tukien.
Tässä tapaustutkimuksessa Gösta Serlachiuksen taidesäätiöstä (organisaatio) selvitän, kuinka
strategia näkyy arjessa Serlachius-museoiden (toiminnan paikka) organisaatiokulttuurissa.
Aineistona toimivat haastattelut, joissa on tarkasteltu yksilöiden kokemuksia, mikä avasi
näkymän strategian yhtenäisyyteen organisaatiossa. Strategia ei ole vain johdon työväline vaan
sen tulee ilmetä jokaisen työn tekemisen arjessa. Tällöin organisaatio on vahva ja yhtenäinen.
Organisaatiokulttuurilla on merkitystä organisaation menestymiselle. Fenomenologis-
hermeneuttisen tutkimusotteen mukaisesti haluan havainnoida ja ymmärtää henkilöiden
kokemuksia. Tutkimustuloksia ei voida yleistää vaan tulokset kuvaavat Serlachius-museoiden
maailmaa.
Jotta strategia on yhteisesti ymmärretty ja se ilmentyy vahvasti organisaation työn arjessa, tulee
siitä viestiä tehokkaasti ja jaetusti. Taidesäätiön nopea kasvu ja henkilöstömäärän lisääntyminen
tuovat tähän omat haasteensa. Näin ollen kehittämiskohteeksi nousee vuorovaikutuksen
lisääminen ja organisaation toimintatapojen selventäminen koko henkilöstön kesken. | fi |
dc.description.abstract | Strong organizational culture shows in organization´s members’ ability to share and follow same
goals and organizational practices in their everyday work. This strength was seen in the
Serlachius museum, revealed from workers’ and leaders’ experiences. The Gösta Serlachius
Fine Arts Foundation has intendedly built a shared identity, a story about museum´s history,
which interviewees knew well, and all of them identified themselves as “people of the Serlachius
museum”. Values are not explicitly written in the strategy, although many told about “the quality
of Serlachius” as a value. In the organization team-like and multiprofessional working groups and
appreciative working method create organizational culture where individuals can work in a
creative way supporting each other.
In this case-study about the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation (Organization) my research
question is, how strategy is visible in the Serlachius museum´s (Place for practice) organizational
culture in their everyday work. The research material is interviews, where I have analysed
individual experiences so that I can find out how organization’s strategy is understood in the
same way. Strategy is not only a tool for leaders. It should be visible in everybody’s everyday
work. Then organization is strong and closely knit. Organizational culture is linked to
organization’s success. Following the phenomenological-hermeneutic approach and field of
study, I try to observe and understand individuals’ experiences. This study describes only the
world of the Serlachius museum and the outcome of the research cannot be generalized to other
organizations.
To have strongly shared and visible strategy in the everyday work of the organization, there
should be regular communication about the strategy to all organizational levels. Fast growth and
increase in the amount of personal bring challenges to this in the Gösta Serlachius Fine Arts
Foundation. For this, extra attention should be paid to the communication concerning all the
personal and making the common organizational practices clear to everyone. | en |
dc.format.extent | 59 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | arjen kokemukset | |
dc.subject.other | jaettu merkitys | |
dc.subject.other | Gösta Serlachiuksen taidesäätiö | |
dc.title | Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201812115040 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yrittäjyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Entrepreneurship | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20422 | |
dc.subject.yso | organisaatiokulttuuri | |
dc.subject.yso | museot | |
dc.subject.yso | strategia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |