University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Julkituotu ja jaettu yrityksen strategia organisaatiokulttuurin ilmentymänä Gösta Serlachiuksen taidesäätiön arjessa

Thumbnail
View/Open
579.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rantala, Taina
Date
2018
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vahva organisaatiokulttuuri näyttäytyy organisaation jäsenten kykynä ottaa käyttöön yhteisiä tavoitteita ja toimintatapoja työn arjessa. Tämä vahvuus näkyi Gösta Serlachius-museoiden työntekijöiden ja johdon kokemuksissa. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on tietoisesti luonut yhteistä identiteettiä, yhteisesti jaettua tarinaa museon historiasta ja kaikki haastatellut kokivat olevansa Serlachius-museolaisia. Arvoja ei ole kirjattu julkituotuun strategiaan, mutta moni mainitsi taidesäätiön arvoksi Serlachius-laadun. Organisaatiossa tiimimäinen ja moniammatillinen työskentely sekä toisia arvostava työskentelytapa luo organisaatiokulttuurin, jossa yksilöt pystyvät toimimaan luovasti toisiaan tukien. Tässä tapaustutkimuksessa Gösta Serlachiuksen taidesäätiöstä (organisaatio) selvitän, kuinka strategia näkyy arjessa Serlachius-museoiden (toiminnan paikka) organisaatiokulttuurissa. Aineistona toimivat haastattelut, joissa on tarkasteltu yksilöiden kokemuksia, mikä avasi näkymän strategian yhtenäisyyteen organisaatiossa. Strategia ei ole vain johdon työväline vaan sen tulee ilmetä jokaisen työn tekemisen arjessa. Tällöin organisaatio on vahva ja yhtenäinen. Organisaatiokulttuurilla on merkitystä organisaation menestymiselle. Fenomenologis- hermeneuttisen tutkimusotteen mukaisesti haluan havainnoida ja ymmärtää henkilöiden kokemuksia. Tutkimustuloksia ei voida yleistää vaan tulokset kuvaavat Serlachius-museoiden maailmaa. Jotta strategia on yhteisesti ymmärretty ja se ilmentyy vahvasti organisaation työn arjessa, tulee siitä viestiä tehokkaasti ja jaetusti. Taidesäätiön nopea kasvu ja henkilöstömäärän lisääntyminen tuovat tähän omat haasteensa. Näin ollen kehittämiskohteeksi nousee vuorovaikutuksen lisääminen ja organisaation toimintatapojen selventäminen koko henkilöstön kesken. ...
 
Strong organizational culture shows in organization´s members’ ability to share and follow same goals and organizational practices in their everyday work. This strength was seen in the Serlachius museum, revealed from workers’ and leaders’ experiences. The Gösta Serlachius Fine Arts Foundation has intendedly built a shared identity, a story about museum´s history, which interviewees knew well, and all of them identified themselves as “people of the Serlachius museum”. Values are not explicitly written in the strategy, although many told about “the quality of Serlachius” as a value. In the organization team-like and multiprofessional working groups and appreciative working method create organizational culture where individuals can work in a creative way supporting each other. In this case-study about the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation (Organization) my research question is, how strategy is visible in the Serlachius museum´s (Place for practice) organizational culture in their everyday work. The research material is interviews, where I have analysed individual experiences so that I can find out how organization’s strategy is understood in the same way. Strategy is not only a tool for leaders. It should be visible in everybody’s everyday work. Then organization is strong and closely knit. Organizational culture is linked to organization’s success. Following the phenomenological-hermeneutic approach and field of study, I try to observe and understand individuals’ experiences. This study describes only the world of the Serlachius museum and the outcome of the research cannot be generalized to other organizations. To have strongly shared and visible strategy in the everyday work of the organization, there should be regular communication about the strategy to all organizational levels. Fast growth and increase in the amount of personal bring challenges to this in the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation. For this, extra attention should be paid to the communication concerning all the personal and making the common organizational practices clear to everyone. ...
 
Keywords
arjen kokemukset jaettu merkitys Gösta Serlachiuksen taidesäätiö organisaatiokulttuuri museot strategia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115040

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle 

    Kankaanpää, Tiia (2018)
    Organisaation inhimillisen pääoman voidaan katsoa olevan eräs sen tärkeimmistä kilpailueduista, vaikka samalla osaavan työvoiman saaminen ja säilyttäminen vaikeutuvat jatkuvasti. Työnantajabrändäyksen keinoin organisaatiot ...
  • Organisaatiokulttuurin ja johtajuusidentiteetin merkitys matriisiorganisaatiomuutoksessa : case-tutkimus 

    Varis, Keijo (Jyväskylän yliopisto, 2012)
  • Sponsorointi brandin rakentamisen, markkinoinnin ja liiketoiminnan sekä yrityksen arvojen vahvistamisen tukena 

    Tuhkanen, Sanna (2003)
  • Akseli Gallen-Kallela ja Serlachiukset : Akseli Gallen-Kallelan yhteistyö G. A. Serlachiuksen ja Gösta Serlachiuksen kanssa 

    Pitkänen, Maritta (1992)
  • Yrityksen sisäistä viestintää kehittämään : kuvaileva tapaustutkimus yrityksen sisäisen viestinnän edellytyksistä ja kehittämistarpeista 

    Paajanen, Petra (2000)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre