Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorAhola, Riikka
dc.date.accessioned2018-12-07T07:12:04Z
dc.date.available2018-12-07T07:12:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60519
dc.description.abstractDigitalisaation myötä kaupan ala on murroksessa. Tämän digitaalisen murroksen tuomien muutosten myötä kaikkikanavaisen kaupan asiakaskokemus jakaantuu nykyään fyysiseen ja digitaaliseen palvelumaisemaan, joissa asiakaskokemus muodostuu. Kaikkikanavaisen kaupan ideana on tarjota asiakkaalle saumaton asiakaskokemus halki kanavien, joka voidaan saavuttaa panostamalla kanavaintegraatioon. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarjota näkemyksiä siitä, miten asiakaskokemus muodostuu halki fyysisen ja digitaalisen palvelumaiseman erikoiskaupan kontekstissa tarkasteltuna. Tutkielmassa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla. Haastatteluiden avulla tarkasteltiin kuluttajien jaettuja merkityksiä kaikkikanavaisesta asiakaskokemuksesta ja useista kanavista muodostuvan kaupan palvelumaisemasta. Tutkielman löydösten perusteella asiakkaiden näkemys tyydyttävästä kaikkikanavaisesta ostokokemuksesta vaihtelee ostokontekstin ja persoonallisten sekä sosiaalisten tekijöiden mukaan. Kanavien koettiin täydentävän toisiaan, sillä niistä saatiin muun muassa erityyppistä informaatiota. Sosiaalisuuden merkitys korostui sekä fyysisessä että digitaalisessa kanavassa, mikä heijastui myös asiakkaiden luottamukseen. Lisäksi asiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että kanavat ovat tietoisia toisistaan, mikä voi ilmetä esimerkiksi informaation yhdenmukaisuutena kanavien halki.fi
dc.description.abstractDigitalization has disrupted the retail trade. This digital disruption has given rise to many changes in the retail trade, such as the dispersion of the servicescape across both online and brick-and-mortar stores. In omnichannel retailing, the aim is to provide a seamless customer experience across different channels, which can be achieved with channel integration. The purpose of this study was to provide insights on the formation of the customer experience across the physical and digital channels. The study was conducted in the context of the specialty retail in Finland. Qualitative research methods were used in the study and focus group interviews were conducted to collect data. The focus group approach was used to examine the consumers’ shared meanings of the customer experience in the omnichannel retail environment. The findings from the focus groups showed that the perception of a satisfying shopping experience varied according to shopping context and personal and social factors. The channels were perceived to complement each other by e.g. providing different types of information. The role of social interaction was emphasized in both physical and digital channels, which was reflected in consumers’ trust. Also, it was considered important that the channels were aware of each other and provided consistent information regardless of the channel.en
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkanavaintegraatio
dc.subject.otherpalvelumaisema
dc.subject.otherkaikkikanavainen kauppa
dc.titleAsiakaskokemus digitalisoituneessa palvelumaisemassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812075026
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoasiakaskokemus
dc.subject.ysokauppa
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot